9 slechte werkgewoontes die je het beste kan vermijden - Vance

Nu aan het lezen

9 slechte werkgewoontes die je het beste kan vermijden

9 slechte werkgewoontes die je het beste kan vermijden

Er zijn soms van die dagen dat je een slechte (of geen) nachtrust hebt gehad en het liefst in jogging pak wil verschijnen op je werk. Of het nou een frustrerende collega, je gebrek aan punctualiteit of je slaapgebrek is, iedereen heeft wel eens een off day.

Het is de kunst om deze off days niet jouw carrière te laten bepalen. Laat je pauze niet overvloeien in een drie-urige WOG (werk ontwijkend gedrag) sessie, waardoor je niks gedaan krijgt. Wat nu lijkt op onschuldige luiheid kan op de lange termijn voor carrière-stilstand zorgen.

Laat miscommunicatie, slechte persoonlijke hygiène en roddels niet je toekomst bepalen. Volg deze negen regels van werk-etiquette en niks zal tussen jou en jouw succes komen te staan.

1. Negativiteit

Het is logisch dat je tijdens je werk weleens langs frustrerende zaken komt of collega’s die je dwars zitten. Laat deze frustraties niet je mood bepalen en blijf niet te lang in je irritaties hangen.

Het uitstralen van negativiteit en het aannemen van een a-productieve houding zal ook de manier waarop jouw baas naar je kijkt veranderen. Doel van je baas is het bijdragen aan een positieve sfeer op de werkvloer. Iedereen die dit tegenwerkt en dusdanig de algemene stemming van het kantoor neerhaalt, reflecteert slecht op degenen die leiding geven.

2. Slechte communicatie

Of de communicatie op jouw werk nou het meest via e-mail, Slack-app of Evernote verloopt; het hanteren van een duidelijke communicatie is key tot een zo productief mogelijk dagverloop. Vergeet nooit dat er bij communicatie via schrift geen lichaamstaal komt kijken, en wees dus tactisch en duidelijk in hoe je zaken brengt.

Probeer uitroeptekens (tenzij enthousiast bedoeld) en de CapsLock knop te vermijden. Deze tekens komen alleen maar opdringerig en frustrerend over, waardoor het een averechts effect heeft. Probeer boven alles snel en effectief te zijn in je communicatie; houd je e-mail in de gaten en geef antwoord, ook al zeg je dat je er later naar zal kijken. Reactie is altijd beter dan geen reactie.

3. Betrokken raken bij kantoor-politiek

Laat je niet afleiden door roddels en geruchten, en richt je op hetgeen je hier komt doen: werken. Daarnaast kan het betrokken raken bij kantoor-drama nooit een goede invloed hebben op je presteren en je reputatie. Stel je voor dat je niet meer serieus wordt genomen door je baas, omdat je bekend staat om je roddels. Not funny.

Het is goed om bewust te zijn van wat er om je heen gebeurt, maar probeer een veilige afstand te bewaren en niet betrokken te raken. Als je niet weet waar alle roddels over gaan, kan je ook niet per ongeluk speculatieve informatie doorspelen naar verkeerde bronnen.

4. Uitstel

Het internet leeft er op: mensen die tijdens werk en studie hun tijd verdoen aan het scrollen op Facebook, Twitter, Instagram, 9Gag of Dumpert. I’m looking at you! Het is door deze constante online stream bijna onmogelijk om je hoofd erbij te houden, zeker als je de hele tijd achter een computer zit of in de media-branche werkt.

Probeer je tijd zo te managen dat je elke dag een paar momenten van rust of afleiding inplant, als beloning. Zo kom je toch aan je benodigde hoeveelheid kattenfilmpjes en LOL-memes, maar verlies je er niet waardevolle tijd op.

Het is heel makkelijk om een deadline vooruit te schuiven of je door faalangst te laten weerhouden van het afronden van een project. Last-minute werk is niet de oplossing, strenger zijn voor jezelf en je prestaties wel.

5. Slechte tijdsmeting

Time management: essentieel voor een vloeiend dagverloop. Altijd vijf minuten te laat voor werk? Dit is één keer niet erg, maar bij de tweede en derde keer gaat het al lijken alsof je je werk niet serieus neemt. Nooit een deadline gehaald? Dit is niet alleen respectloos tegenover je collega’s die wél hard werken en een strikt tijdschema volgen, maar het getuigt ook van onbetrouwbaarheid.

Heb je even heel veel aan de gang en verlies je het overzicht? Maak een to-do lijstje, stel een tijdsschema op waarin je aangeeft wat je op welk tijdstip af moet hebben, of houd een agenda bij. Door je schema in je gezichtsveld te houden word je aan je deadlines herinnerd en wordt de druk om te presteren hoger. Blijf jezelf motiveren en pushen, niks is te veel als je goed plant.

6. Luiheid

Iedereen geeft zichzelf weleens een pauze omdat hij of zij goed gepresteerd heeft of even moe is van het harde werken. Grote nadeel van pauze is dat je al snel in een slaapstand raakt en helemaal weg zakt door de plotse rust van zaken. Probeer ook in je pauzes iets actiefs te doen, zoals wandelen of praten met je collega’s. Carrière strateeg Karen Siwak waarschuwt voor een onsuccesvolle toekomst bij het te veel wegzakken in luie gewoontes:

“When you get lazy or frustrated, you can develop some bad habits that can harm your career. When I have a pause in my day, I slump. Our careers can be prone to slumps – professional bad habits that become our comfort zone, but are highly detrimental to our long term career health.”

Volg deze tien tips van Siwak om uit je luie modus te raken en actiever betrokken bij je werk te zijn.

driven spoiled

7. Te gedreven zijn in je eigen mening of manieren

Het zal weleens voorkomen dat je baas iets van je vraagt dat niet binnen je beroepsveld of interesses ligt, of waar jij je te goed voor voelt. Bedenk wel dat jij niet voor niks de werknemer bent en de ander de werkgever. Jij moet jezelf nog bewijzen. Zet je trots opzij en laat zien dat jij flexibel bent en kan presteren op meerdere vlakken, zelfs als het je minder ligt.

“It’s far too easy to get stuck in your ways if you’ve been in a job for a while and although you may be content being in this comfort zone, your inflexible manner will make it harder for you to adapt if necessary or compulsory changes to your job occur,” zegt levenscoach Jen Smith.

Probeer open te staan voor verschillende werkzaamheden. Zo word jij die dynamische werknemer waar je baas altijd bij terecht kan, en laat jij zien dat je open staat voor nieuwe uitdagingen.

8. Slechte persoonlijke representatie

Vanzelfsprekend, maar toch belangrijk om te noemen. Representativiteit is logischerwijs van essentieel belang op professioneel vlak. Het is van belang dat jij je altijd zakelijk en betrouwbaar weet te presenteren.

Of je nou de hele dag in een kantoor zit, of als sales-person te werk gaat: persoonlijke hygiëne en verzorging werpen altijd zijn vruchten af. In veel gevallen zal jij je bedrijf representeren op een event of ben jij het visitekaartje; straal dit ook uit.

Kleed je zoals je gezien wil worden: serieus, professioneel en bereid om klanten aan te spreken.

 

9. Alles overdenken

Het is heel normaal om af en toe faalangst te hebben voor een case waar heel veel van afhangt, en het is ook echt niet erg om onzeker te zijn. Maar laat dit niet de rode draad in jouw carrière vormen.

Jij hebt echt wel talenten en karakteristieken die van belang zijn voor je werk, anders was je nooit aangenomen. Laat zien dat jij hier niet voor niets bent, en haal alles uit de kast om jouw beste eigenschappen tot uiting te brengen. Als iets dan eindelijk slaagt, weet jij waar je wel en niet goed in bent en kan deze vernieuwde zelfkennis in je voordeel werken.

perfectionist

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.