Afvallers van Wie is de Mol gelekt via sociale media - Vance

Nu aan het lezen

Afvallers van Wie is de Mol gelekt via sociale media

Afvallers van Wie is de Mol gelekt via sociale media

Het is elk jaar weer raak bij de Nederlandse hit-serie ‘Wie is de Mol?‘. Bij wijze van traditie voorspelt monitoringtool Buzzcapture elk jaar aan de hand van sociale media analyses wie af gaat vallen en wie mag blijven in de serie. Ook dit jaar is bekend welke deelnemers de serie vroegtijdig gaan verlaten.

Sociale media weten meer dan je denkt. Bij de avontuurlijke series ‘Expeditie Robinson’ of ‘The Island’ mogen de kandidaten niet hun mobiele telefoons bij zich dragen gedurende de opnames. Bij Wie is de Mol? mag dit echter wel én hebben zij toegang tot WiFi. Alle kans dus om zo goed mogelijk je Twitter en Facebook accounts bij te houden. Sommige kandidaten laten het beheer van hun sociale media over aan iemand in Nederland, anderen plaatsen posts vanuit het Dominicaanse Republiek, tijdens de 3,5-weken durende opnames.

Toch blijkt dat kandidaten tijdens de opnames van de serie minder berichten plaatsen. Op zich logisch, als je bedenkt dat ze tijdens de filmopnames vooral met het spel bezig zijn en niet met sociale media. Buzzcapture maakt met de volgende grafiek duidelijk dat er gedurende de eerste drie weken van juni opvallend minder activiteit was op de sociale media kanalen van de deelnemers dan in andere periodes:

buzzcapture wie is de mol

Komende zaterdag is de eerste uitzending van Wie is de Mol? eindelijk te zien op NPO 1, om een goed begin van 2016 in te luiden voor de fans van de serie. Voor de fans is het echter jammer dat Buzzcapture nu al van vijf van de tien deelnemers kan voorspellen dat ze vroegtijdig de serie zullen verlaten.

Buzzcapture monitorde de sociale media accounts van de tien kandidaten en presentator Art Rooijakkers. Op basis hiervan kwamen zij er achter dat de opnames plaatsvonden tussen 1 en 24 juni 2015. Hoe langer de kandidaten samen in het spel zitten, hoe groter de kans dat ze bevriend raken en elkaar toevoegen op sociale media. Op basis hiervan kon de tool bepalen wie nog niet waren afgevallen. Ook keek de monitoringtool naar de geo-locaties van berichten en foto’s, zo kon er van één kandidaat vastgesteld worden dat diegene zich nog tijdens de opnames bevond in Argentinië. Een afvaller dus.

Benieuwd naar wie er hoogstwaarschijnlijk zullen afvallen? Bekijk het hier.

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.