AH neemt maatschappelijke verantwoordelijkheid en schrapt suiker

Nu aan het lezen

AH neemt maatschappelijke verantwoordelijkheid en schrapt suiker

AH neemt maatschappelijke verantwoordelijkheid en schrapt suiker

Suiker: de echte sluipmoordenaar als het om eten gaat. Het wordt zo’n beetje overal in toegevoegd, en je krijgt er meer van binnen dan je eigenlijk zou willen. Aan de andere kant worden we juist steeds bewuster van suiker en doen we ons best om hier minder van binnen krijgen. De vraag is alleen hoe. Want in een blikje groenten zitten al meer suikerklontjes verstopt dan je zou denken. Maar daar gaat Albert Heijn een stokje voor steken.

Gezondste supermarkt

Albert Heijn wil namelijk de gezondste supermarkt van Nederland worden en begint met de aanpak van suiker. Na een flinke periode van testen, hebben ze nu ontbijtgranen ontwikkeld met minder suiker. Ook zijn er vijf nieuwe soorten muesli te vinden, die allemaal minder suiker bevatten, allemaal van het huismerk.

Om de gezondste supermarkt van Nederland te worden, heeft Albert Heijn in samenwerking met het Diabetes Fonds een doel opgesteld. In 2020 moeten de huismerkproducten maar liefst één miljard suikerklontjes minder bevatten. Een mooi doel, als je het ons vraagt.

Meer dan een smaakmaker

Suiker is natuurlijk de echte smaakmaker in veel producten. Maar het zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat de houdbaarheid van een product langer wordt. Bij krokante muesli werkt suiker juist als een bindmiddel en zorgt het voor die lekkere, grote krokante brokken.

Ook ketchup is een product waar onwijs veel suikers in verstopt zitten. Voor de duidelijkheid: in een fles ketchup zitten al 15,5 suikerklontjes. Om dit te verminderen, zal Albert Heijn gebruik maken van rijpere, en dus zoetere tomaten. In frisdranken kunnen de suikers vervangen worden door andere zoetstoffen zoals aspartaam of stevia.

Maatschappelijk belang

Retail deskundige Laurens Sloot laat aan RTL weten dat hij het lovenswaardig vindt. Op de vraag of Albert Heijn dit doet met een commercieel doel, laat hij weten dat dat niet het geval is. Deze actie zou misschien juist wel tot omzetverliezen kunnen leiden.

Hij vertelt: “Albert Heijn neemt hier zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.” En dat lijkt steeds vaker te gebeuren. Zo liet Lidl onlangs weten te stoppen met het verkopen van sigaretten.

Op deze manier worden we bewust gemaakt van hoeveel suikers er in de normale producten te vinden zijn. En omdat we niet allemaal uren bij de schappen willen staan om elk etiket te checken op de hoeveelheid hiervan, maakt Albert Heijn dit dus een stuk simpeler voor ons.

Avalon (26) schrijft over ontwikkelingen - die van zichzelf en van de wereld. Deelt haar (persoonlijke) avonturen maar al te graag.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.