Amy Schumer en Blake Lively zijn klaar met stereotypische tijdschriften

Nu aan het lezen

Amy Schumer en Blake Lively zijn klaar met stereotypische tijdschriften

Amy Schumer en Blake Lively zijn klaar met stereotypische tijdschriften

Het is heel eenvoudig om kritiek over vrouwelijke- en mannelijke stereotypen af te doen als irritant gezeur, met name als het gaat over de rol van media hierin. Wees toch niet zo pessimistisch denk ik al gauw, zo’n impact maakt het allemaal toch niet?

Niet dankzij tijdschriften die ik veelvuldig lees, maar social media-accounts zoals Zeikschrift vraag ik mij steeds vaker af of ik zo’n diepe interesse voor kleding en human interest onderwerpen had gehad als mijn vluchtige ‘jeugdliteratuur’ Tina en Katrien Duck vol had gestaan met ‘tien tips om archeoloog te worden’ in plaats van ‘de leukste lippenstiften onder de 10 euro’.

Ongeloof

Goed, het was ik die als klein meisje een tutu verkoos boven een genderloos tuinbroekje en praktisch werd geboren met plastic prinsessenschoentjes aan. Niet omdat het mij werd opgedrongen maar omdat ik het wilde. Toch?

De laatste keer dat ik eraan werd herinnerd dat echt niet iedereen denkt dat vrouwen gelijk zijn aan mannen, was door een vrouw met wie ik dezelfde opleiding had doorlopen. Het was tijdens een stage toen ik mij verwonderde over het schampere aantal vrouwelijke chefs en hoofdredacteuren in de media. Ze deed het af op de volgende manier: misschien zijn vrouwen hier wel minder geschikt voor dan mannen.

Piloot vs make-up

Mijn mond viel open van ongeloof. Dat iemand dit in de 21e eeuw nog gelooft, bewijst dat factoren zoals cultuur en opvoeding een gigantische uitwerking hebben. De Israelische Keats-Jaskoll, moeder van 5 kinderen is er klaar mee en uitte haar ongenoegen over genderstereotypen op Facebook. Het viel haar op dat tijdschriften ultra stereotypische boodschappen verkondigen en uitte haar kritiek met een brief naar de eigenaren van dit soort tijdschriften.

“Is het een meidentijdschrift? Dan zal de cover bedrukt zijn met make-up en tips om ‘geheimen te stelen’. De jongenseditie daarentegen is een en al ‘ontdekken van je toekomst’ met allerlei soorten attributen voor verschillende beroepen zoals een dokter, piloot en ingenieur.”

“NO”

Amy Schumer pikte de post op, net zoals Blake Lively en Katie Holmes. Zouden er meer uiteenlopende boodschappen kunnen worden verspreid, vragen ze zich af, gevolgd door de hashtag #thismustchange. De beschrijving van Schumer bij de foto van de twee tijdschriftencovers spreekt boekdelen: NO.

Amy Schumer

Ironisch genoeg kreeg de post van de comédienne veel reacties met de strekking ‘ga je over iets serieus zorgen maken’, een primaire reactie die getuigt van weinig kennis over de macht van tijdschriften.

Schumer staat bekend om haar afkeer van hokjes, labels en zogenaamde vrouwelijke idealen zoals een platte buik.

Lipgloss

Wat de maker van Girls’ life, Karen Bokran, betreft: zij verdedigt de keuzes van het tijdschrift. In een interview zegt ze: “Zijn we meer dan lipgloss en kleding? Natuurlijk. Maar het is OK om lipgloss leuk te vinden of geïnteresseerd te zijn in kleding. Ik weet niet hoe het probleem is ontstaan dat je of kleding leuk moet vinden, of astronaat wilt worden.”

No

A post shared by @ amyschumer on

 

 

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.