Het sluiten van deze New Yorkse metro zorgt voor autovrije straten

Nu aan het lezen

Het sluiten van deze New Yorkse metro zorgt voor autovrije straten

Het sluiten van deze New Yorkse metro zorgt voor autovrije straten

Het is een enorme cliché-uitspraak maar als het gaat om dingen die je in de schoot geworpen krijgt, geldt altijd het gegeven ‘when life gives you lemons…’  Dan maak je limonade dus, een lekker goedje die je van iets bijzonder zuurs kan maken.

De citroen-metafoor geldt voor situaties in je persoonlijke leven en voor een land. Natuurrampen zijn zoiets waar je mee hebt te dealen. De stad New York had in 2012 te kampen met superstorm Sandy. De metro werd flink beschadigd en nu moet tijd worden uitgetrokken om dit te repareren.

Capaciteit

De reparatietijd heeft als gevolg dat er in 2019, 18 maanden lang geen L-metro onder de East River en door Manhattan zal rijden. Het probleem: een combinatie van veerboten, bussen, fietspaden en zelfs een kabelbaan kunnen de L-lijn – die op een doordeweekse dag 300.000 mensen vervoert – niet vervangen.

Zure citroenen veranderen in zoet sap, want in plaats van de herstelwerkzaamheden als immens probleem te beschouwen, kondigde de MTA (Metropolitan Transportation Authority) aan het als een kans te zien om auto’s te weren uit het straatdeel waar de metro wordt gesloten. De organisatie wil zich focussen op een infrastructuur met korte busritten, voetgangers en fietsers. Een tijdelijke oplossing die, als het bevalt, permanent zou kunnen worden.

Sneller

“We zien het sluiten van de metro als een kans om te bewijzen dat moderne straatinrichting de leefbaarheid kan vergroten”, aldus Paul Steely White, directeur van Transportation Alternatives, tegen Wired. Onder de noemer ‘PeopleWay’ denkt de organisatie de capaciteit van bepaalde straten (14th street) te kunnen verdubbelen: auto’s vervoeren gemiddeld maar 1,4 mensen. Met het nieuwe plan zouden New Yorkers sneller én veiliger naar hun plek van bestemming komen.

Als het duurzame initiatief doorgaat, zullen er twee buswegen worden aangelegd, beschermde fietspaden en bredere voetpaden om op te lopen.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.