Calvin Klein onder vuur vanwege seksistische campagne - Vance

Nu aan het lezen

Calvin Klein onder vuur vanwege seksistische campagne

Calvin Klein onder vuur vanwege seksistische campagne

Calvin Klein heeft heftige reacties gekregen op twee van haar nieuwe advertenties, die naast elkaar afgebeeld waren op een megagroot billboard middenin New York City. Hoewel de campagnebeelden bestaan uit veel verschillende beroemde gezichten zoals modellen, DJ’s en muzikanten die poseren, dansen, slapen en dromen in hun ‘Calvins’, trok vooral dit beeld de aandacht. Met name de combinatie van de twee beelden, leidde tot verbazing.

landscape-1458573659-calvin-klein-billboard-lead

Toen de campagne net uitkwam, liet Melisa Goldie, CMO van Calvin Klein, Inc, weten: “Deze campagne staat representatief voor een cultuur die volop in ontwikkeling is. We brengen een gevarieerde mix van provocateurs met een uniek collectief van beeldend kunstenaars om pakkende content te creëren dat tot gespreksstof leidt”.

Volgens Heidi Zak, CEO van lingeriemerk ThirdLove, highlight de billboard een achterhaald gender stereotype dat mannen kostwinner zouden zijn en vrouwen slechts lustobjecten.

ThirdLove is zelfs een petitie gestart om de advertenties weg te halen. Het merk laat weten:

“Calvin Klein heeft een uitgebreid assortiment aan beelden voor deze campagne. Juist daarom vinden wij het opmerkelijk dat het merk voor deze twee beelden gekozen heeft om naast elkaar te plaatsen. Wil Calvin Klein hiermee uitstralen dat vrouwen enkel goed zijn voor verleiding? Zijn dit echt de waarden van Calvin Klein?”

Calvin Klein heeft de billboards sindsdien weggehaald, maar liet aan Racked weten dat de geplaatste beelden onderdeel waren van de lente/zomer-reclamecampagne van het merk, en per ‘toeval’ naast elkaar kwamen.

“Dit billboard is enkel weggehaald omdat er een geplande routine achter onze Spring 2016 reclamecampagne zit. Wel willen we laten weten dat we klachten van consumenten zeer serieus nemen als wereldwijd bekend merk. Wij staan voor gendergelijkheid en het doorbreken van gender stereotypes overal ter wereld. Het was niet de bedoeling ook maar iemand te beledigen, door deze twee beelden naast elkaar te plaatsen.”

new @calvinklein underwear

Een foto die is geplaatst door Kendall Jenner (@kendalljenner) op

i excel in #mycalvins

Een foto die is geplaatst door FKA twigs (@fkatwigs) op

I flaunt in #mycalvins. Introducing the @CalvinKlein spring 2016 campaign

Een foto die is geplaatst door Justin Bieber (@justinbieber) op

Ellen Veltman (21) is Digital Producer bij OK GO en redactrice bij Vance.nl. Geïnteresseerd in trends, lifestyle, creativiteit en altijd op zoek naar nieuwe hotspots en inspiratie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.