Waarom meiden niet kunnen programmeren

Nu aan het lezen

Campagne laat op satirische wijze zien waarom meiden niet kunnen programmeren

Campagne laat op satirische wijze zien waarom meiden niet kunnen programmeren

Meiden en programmeren: het is een hot topic. Ook wij hebben er al veel aandacht aan besteed en het blijft een onderwerp dat vaak terugkomt. Het geslacht moet geen factor zijn om vrouwen tegen te houden om een carrière in de technologie te beginnen. Maar blijkbaar is dit nog steeds wel het geval. Dit komt voor een groot deel door bepaalde onuitgesproken stigma’s die aan de orde zijn.

De non-profit organisatie Girls Who Code heeft nu een satirische campagne gemaakt om dit stigma te doorbreken. Jonge meiden leggen op een grappige wijze uit waarom ze niet kunnen programmeren en dit ook nooit zullen leren. Ze leggen uit dat onder andere hun borsten, menstruatie en lange wimpers in de weg zitten.

“Elke dag worden vrouwen in de technologie geconfronteerd met negatieve vooroordelen”, zegt Reshma Saujani, CEO van Girls Who Code tegen Adweek. “We zijn van mening dat we in aanvulling in het leren van programmeren aan meiden, we de cultuur moeten veranderen. We wilden een gesprek aangaan over wat we kunnen doen om een beter totaalplaatje van een programmeur te krijgen.”

Gender-specifieke obstakels

In tegenstelling tot het creëren van een campagne waarin jonge meiden worden geïnspireerd om te leren programmeren, wilde de non-profit organisatie laten zien hoe belachelijk het is dat meiden een soort van gender-specifieke obstakels hebben om programmeur te worden.

“Er is al veel werk gedaan in het verkleinen van de gender gap in de technologie. Dit is alleen meer een emotionele en aardige aanmoediging geweest, zo van: ga in de techniek werken als je er van houdt”, zegt Susan Young, creative director bij McCann, het bedrijf dat de campagne maakte. “Deze campagne gaat meer over het uitlokken van een reactie, een bevestiging van wat meisjes al weten en dat het belachelijk is dat mensen denken dat alleen omdat je een meisje bent, je niets kunt.”

Meestal vind ik dit soort campagnes flauw en niet grappig, maar ik moet toegeven dat ik deze wel echt kan waarderen.

Anneroos is 23 jaar en woont in Amsterdam. Ze schrijft artikelen voor Vance over uiteenlopende onderwerpen. Ze is onder meer geïnteresseerd in maatschappelijke ontwikkelingen en psychologie.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.