Curiscope wil innovatie in het onderwijs met Virtuali-Tee

Nu aan het lezen

Curiscope wil innovatie in het onderwijs stimuleren met Virtuali-Tee

Curiscope wil innovatie in het onderwijs stimuleren met Virtuali-Tee

Om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen, moet volgens velen het gehele onderwijs op zijn kop worden gezet. Zo zouden kinderen op jonge leeftijd moeten leren programmeren en moet de poppenhoek vervangen worden door techniekhoeken met robots en arduinos. Of dit ook echt noodzakelijk is, is de vraag. Maar dat het onderwijs anders en uitdagender kan met onze huidige technologieën en innovaties is een feit!

Curiscope laat dit zien met hun speciale Virtuali-Tee. De Virtuali-Tee is een combinatie van virtual reality en een t-shirt en heeft als doel het enthousiast maken van kinderen voor het vak biologie. Het t-shirt lijkt namelijk op ieder ander t-shirt, maar door middel van een speciale app wordt het t-shirt een bewegende weergave van de binnenkant van het menselijk lichaam. Wanneer er een virtual reality-bril wordt gebruikt, kan de leerling het lichaam ook echt ‘in’ om rond te kijken.
b48c92e4e7ae5e0b6a28c12b7477509c_original

Volgens Curiscope leren kinderen namelijk veel beter wanneer ze actief bezig zijn, dan wanneer ze stof leren vanuit een schoolboek. Een Nederlands voorbeeld dat het actief leren stimuleert is Saxion Lego Education, waar kinderen met LEGO kleine robots maken en deze leren programmeren.

Curiscope hoopt via een Kickstarter-campagne zo’n 90.000 euro bij elkaar te krijgen om het speciale t-shirt in productie te kunnen brengen. Momenteel hebben ze al meer dan de helft van het bedrag bij elkaar en hebben ze nog tot het eind van de maand om dit aan te vullen tot de 90.000 euro. De Virtuali-Tee is niet het enige product van Curiscope. Eerder lanceerden ze al een educatieve VR-video over de grote witte haai en willen ze de aankomende jaren meer producten op de markt brengen die het onderwijs door middel van virtual- en augmented reality kunnen vernieuwen.

Tosca (22) is blogger en afstudeerder bij OKGO Media. Gefascineerd door de snelle technologische ontwikkelingen en de invloed daarvan op de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.