Dagelijks gebruik Facebook neemt met vijftig miljoen uur af - Vance

Nu aan het lezen

Dagelijks gebruik Facebook neemt met vijftig miljoen uur af

Dagelijks gebruik Facebook neemt met vijftig miljoen uur af

We zitten minder op Facebook. Wereldwijd daalde het dagelijks gebruik met vijftig miljoen uur. Volgens de oprichter en directeur van Facebook Marc Zuckerberg komt dit, omdat de newsfeed het sociale medium veranderd is. Dit meldt NU.nl.

Vrienden en familie

Want waarom gebruiken we eigenlijk Facebook? Natuurlijk om nieuwste foto’s of berichten van onze vrienden en familie te lezen, maar ook om berichten van bedrijven en media te bekijken. Door dit sociale platform blijft je ook op de hoogte van het nieuws. Daar is onlangs verandering in gebracht.

Het sociale medium heeft namelijk kritiek gekregen dat ze hebben bijgedragen aan de verspreiding van nepnieuws en de Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezing. Dus is de tijdlijn van gebruikers aangepast. De berichten van je familie en vrienden komen voortaan hoger in je newsfeed. Nieuwsberichten en video’s blijven verschijnen op je tijdlijn, maar minder. Bedrijven kunnen minder aandacht trekken. De nadruk moet volgens Facebook liggen op de interactie die je hebt met vrienden en familie.

Is Facebook uit?

Dit heeft z’n weerslag. Een aantal van die veranderingen op de tijdlijn zijn al doorgevoerd. En blijkbaar neemt daardoor ons gebruik van dit sociale medium af. Bovendien gebruiken jongeren in Nederland Facebook minder blijkt uit onderzoek van Newcom, onderzoeksbureau voor sociale media. Acht procent minder jongeren van tussen de vijftien en de negentien jaar gebruiken Facebook. Snapchat en Instagram neemt juist toe in deze leeftijdscategorie. Daarentegen blijkt dat Facebook populair wint onder tachtigplussers. Ai, is Facebook niet meer hip?

Zuckerberg stelt dat dit jaar qua cijfers een goed jaar was. Het bedrijf boekte zesenvijftig procent meer winst dan het jaar daarvoor. Ook nam de hoeveelheid maandelijkse gebruikers toe met veertien procent. Wereldwijd gebruiken nu 2,13 miljard mensen Facebook.

Hannah Hamans (26) schrijft het liefst over feminisme en seksualiteit en over nog veel meer onderwerpen waar je mogelijk 's nachts van wakker ligt.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.