De Correspondent promoot boek over privacy met creepy advertenties

Nu aan het lezen

Hoe De Correspondent een boek over privacy promoot met creepy advertenties op Facebook

Hoe De Correspondent een boek over privacy promoot met creepy advertenties op Facebook

Dat Facebook een heel gedetailleerd profiel bijhoudt van wie je bent en wat je doet, mag inmiddels duidelijk zijn. Deze data wordt gebruikt om alles wat je ziet op Facebook zo goed mogelijk af te stemmen op wie je bent, zodat je zoveel mogelijk tijd op Facebook doorbrengt. Dan kan Facebook je namelijk advertenties voorschotelen. En die zijn op hun beurt ook weer helemaal afgestemd op jouw profiel.

Vorige maand schreef Stan nog een artikel over hoe je tegenwoordig vrij gedetailleerd kunt zien wat Facebook voor profiel over je heeft samengesteld. Daarvoor moet je echter wel wat moeite doen. Het is veel confronterender als je advertenties ziet die bizar goed op jouw profiel zijn afgestemd. En dat is precies wat De Correspondent heeft gedaan.

“Je ziet deze advertentie omdat je een vrouw bent van tussen de twintig en dertig jaar. Volgens Facebook ben je net een week terug van een reis naar Frankrijk en lees je graag LINDA”, ziet een vrouw van 26 die op vakantie ging naar Frankrijk en LINDA heeft geliket op Facebook. Confronterend en een beetje creepy, maar dit is de manier waarop je als adverteerder je advertentie kunt targetten. Alleen zet je dat normaal niet zo expliciet in de advertentie.

Facebook-campagne De Correspondent

Boek

De Correspondent maakt met deze advertenties reclame voor het boek Je hebt wél iets te verbergen: Over het levensbelang naar privacy. Dat hebben twee journalisten van het online magazine, Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis, geschreven. En het gaat dus precies hierover. En over nog veel meer zaken rondom privacy en veiligheid overigens.

“Het doel van Je hebt wél iets te verbergen was om het onzichtbare zichtbaar te maken. Niets leent zich zo goed voor het in beeld brengen van wat er met je persoonsgegevens gebeurt als, jawel, een advertentiecampagne op Facebook”, legt De Correspondent uit in een blogpost.

Het is natuurlijk lastig om de advertenties zelf te bekijken. Er moet er immers net één zijn die precies voor jou gemaakt is. Gelukkig was Milou Klein Lankhorst, die de campagne heeft bedacht, zo vriendelijk om wat screenshots met me te delen:

Facebook-campagne De Correspondent

Het kan overigens nog enger, merkte Daan Windhorst, de schrijver van satirische stukjes voor De Correspondent…

Elger van der Wel woont in Utrecht. Hij schrijft op Vance over uiteenlopende onderwerpen.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.