Deze 8 blunders moet je voorkomen bij het solliciteren - Vance

Nu aan het lezen

Deze 8 blunders moet je voorkomen bij het solliciteren

Deze 8 blunders moet je voorkomen bij het solliciteren

Al bij het versturen van je sollicitatiebrief hoop je een werkgever te overtuigen van jouw geschiktheid en motivatie voor een functie. Je verdiept je natuurlijk in het bedrijf en de functie, zodat je weet wat je het beste kunt zeggen. Toch is het misschien wel minstens zo belangrijk om te weten wat je vooral níet moet zeggen.  Lees gauw verder voor de top 8 blunders die je liever niet wilt begaan wanneer je solliciteert naar een nieuwe baan.

1. De halve mail

Per ongeluk op ‘verzenden’ klikken terwijl je nog maar halverwege was met je mail, het kan de beste natuurlijk overkomen. Toch is de kans uiteraard zeer klein dat je hierna nog kans maakt om een uitnodiging te krijgen. Probeer dit dan ook te vermijden door je sollicitatiebrief eerst in Word te schrijven. Beter nog is om je brief en CV als pdf toe te voegen en als bijlagen in je mail mee te versturen. Dit staat ook nog eens netter.

2. Spelfouten

Spelfouten in een sollicitatiebrief verkleinen je kans om uitgenodigd te worden voor een gesprek met zo’n 99,9 procent (verrassing!). Ze staan synoniem voor laksheid, want ook als je écht niet goed bent in spellen, is er altijd wel iemand die er even voor je naar kan kijken. Om je de moed niet direct in de schoenen te schuiven: heel veel sollicitatiebrieven bevatten spelfouten, dus je valt extra op wanneer je een foutloze schrijft. Doe hier dan ook je best voor en lees je brief meerdere malen door nadat je klaar denkt te zijn.

3. Namen verkeerd schrijven

Misschien is dit nog wel erger dan een spelfout. Het wekt namelijk irritatie op, want als het al een moeilijke taak was om de naam van je misschien wel toekomstige werkgever juist te spellen, wat is dan niet te moeilijk? Probeer dit ten alle tijden te vermijden om in eerste instantie kleine, maar oh zo gênante fouten te voorkomen.

4. Copy-paste

Nooit doen: dezelfde brief naar meerdere bedrijven sturen. De beste brieven zijn namelijk maar naar één bedrijf te sturen, wanneer je echt je research gedaan hebt en hij perfect is afgestemd op een bepaald bedrijf. Wanneer je het risico wél neemt, loop je ook gelijk het risico dat je een brief stuurt naar dat ene bedrijf waarin je uitlegt dat je ‘altijd al graag bij hun concurrentie hebt willen werken’.

suit-portrait-preparation-wedding-large

5. Oppervlakkig blijven

Het is niet moeilijk om de gevraagde eisen voor de functie nogmaals te herhalen in je brief en vervolgens te zeggen dat jij daar uiteraard geknipt voor bent, maar bedenk je wel dat je dan niet de enige bent. Beter dus: doe dit niet, maar maak het net even iets interessanter. Een goede oefening is om na het afronden van je mail, de rollen even om te draaien. Bedenk je dat jij degene bent die de brieven moet selecteren, en of je met jouw brief indrukwekkend genoeg bent. In positieve zin, natuurlijk. Dat dan weer wel.

6. De perfectionist

Voor de hand liggend en alles behalve uniek: zeggen dat je perfectionistisch bent wanneer je je valkuilen moet toelichten. Iedereen doet dit al, dus kies voor iets anders. Je weet vast wel een originele negatieve eigenschap van jezelf. Waarbij origineel dan wel weer als pluspunt kan tellen.

7. Vriendjespolitiek

In je sollicitatiebrief gaat het specifiek om jou, het bedrijf en waarom jij solliciteert naar de functie die zij bieden. Ook al ken je iedere werkgever in het bedrijf, haal ze er in geen geval bij. Dit zet je niet in beter daglicht en staat vaak zelfs een beetje gênant.

8. Schrap overtollige informatie

Heel erg leuk hoor, die bijbaantjes die je van je veertiende tot je negentiende hebt gehad, maar zijn ze allemaal relevant? Waarschijnlijk niet. Wees dus kritisch welke informatie je wel en niet opneemt, en leg de nadruk op de belangrijkste punten die echt iets toevoegen aan je CV.

fashion-men-vintage-colorful-large

Ellen Veltman (21) is Digital Producer bij OK GO en redactrice bij Vance.nl. Geïnteresseerd in trends, lifestyle, creativiteit en altijd op zoek naar nieuwe hotspots en inspiratie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.