Dit is wat modebloggers op Instagram per post betaald krijgen

Nu aan het lezen

Dit is wat modebloggers op Instagram per post betaald krijgen

Dit is wat modebloggers op Instagram per post betaald krijgen

Social influencer is mijn favoriete term als het gaat om moderne beroepen. Het is een verzamelnaam voor veel dat heel weinig is (just sit and be pretty, Kim Kardashian), althans: dat dacht ik.

De gezichten achter vlekkeloze Instagram-accounts met een paar miljoen volgers zijn commerciëler dan gedacht, getuige de drommen adverteerders en modemerken die zich laven aan de perfecte gestylde voetjes van menig jonge chick en fashion boy.

perfect morning // art 🎨 & coffee ☕️ #amsterdam #makeityayday #emmicaffelattenl

Een bericht gedeeld door Claire Rose Cliteur (@claartjerose) op

De outfits die drie keer per dag op het sociale medium verschijnen, zijn jaloersmakend, net zoals de locaties waar ze zijn genomen. En de mensen erachter? Allerhande types. Van richkids tot sterren wier status al bij de geboorte duidelijk was (hallo, Lily-Rose Depp).

Eenheidsworst

Maar dat ze cashen, is duidelijk. Hoe veroorloof je anders de kledij, couture en accessoires waar een gemiddelde celebrity jaloers op zou zijn? Er is ook een sidenote, naast creatieve outfits en een booming business, zijn setjes steeds vaker van top tot teen gesponsord – van de nagellak tot het kopje ijskoffie toe.

Sally Singer, de creative director van Vogue, maande eerder deze maand de modebloggers tot stilistische kalmte: ‘stop’  zei ze. “Vind een andere carrière, maar geen waarin je van top tot teen betaald wordt om precies dat te dragen. Alles wat stijl is, gaat zo verloren”.

Outtake @davidmushegain Sunset Blvd 🌆

A post shared by Lily-Rose Depp (@lilyrose_depp) on

Mashable sprak met iemand die precies alle marketing account beheert. Een soort matchmakingbureau tussen bloggers, volgers en influencers. Ze vertelde hoeveel geld er nu precies achter de posts schuilt die je Instagram post dagelijks bevolken. Het salaris dat een gemiddelde social influencer overhoudt, hangt volledig af van het publiek dat het merk wilt bereiken en het platform waarop de ‘influencer’ post.

Miljoenen

En dan nu, precieze bedragen graag. Volgens het contactpersoon varieert één foto met gesponsorde goodies van €100 ($110) tot 100 keer dit aantal (€10.000, ruim $11.000). Jenny Woods, oprichter van een social media startup Zaapt, vertelde Mashable dat een lifestyle Instagramster met 1.3 miljoen volgers recentelijk zo’n 5000 euro werd betaald voor één Instagram post.

@kyliejenner

A post shared by Kendall (@kendalljenner) on

“Een ander merk betaalde rond de 17.000 euro aan een reality TV ster die tweette en postte op Instagram over hun merk in een serie van posts. Ze beschikt over zo’n 1.2 miljoen volgers, op Instagram alleen.

Kim Kardashian

Ga je nog een stapje verder op de paylist, dan moet je wel een trouwe achterban hebben van miljoenen volgers. Dan overstijg je toch gauw het niveau van de gemiddelde streetstyle girl & boy en zijn het de Kendall Jenners van deze wereld die moeiteloos de centjes binnenharken.

De kern: hoe meer volgers, des te meer een post oplevert. Kan je raden wat Kim Kardashian West krijgt voor haar wulpse outfits? De expert ligt een tipje van de duurbetaalde sluier op. “Iets met 5 nullen.”

Nina (22) is redacteur bij Vance.nl Ze schrijft over generatieperikelen, succes en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.