Dit zijn de drie grootste misvattingen over Pinterest

Nu aan het lezen

Dit zijn de drie grootste misvattingen over Pinterest

Dit zijn de drie grootste misvattingen over Pinterest

Hoewel Pinterest qua visuele kunsten en hipstergehalte hoog scoort, bleef het sociale platform voor creatieve ideeën lange tijd populair onder Amerikaanse gebruikers, de thuishaven van het bedrijf.

En hoewel ik en veel Nederlandse vrienden bekend zijn met Pinterest, wordt het toch vaak gezien als een plek voor niche-mensen: stylisten, trendwatchers en zeer volleerde foodies of bloggers, bijvoorbeeld. In ieder geval geen platform om mijn obsessie met gifs en inspirerende maar weinig fotogenieke foto’s van een koolhydraatrijk ontbijt te posten.

Internationaal

Maar dat lijkt te veranderen: Pinterest kondigde donderdag – zo’n zes jaar na de lancering van het ‘prikbord’ platform – eindelijk aan een grote verschuiving door te maken. Op dit moment zijn ongeveer de helft van de maandelijks 100 miljoen actieve gebruikers van internationale afkomst. En met een paar aanpassingen wil het bedrijf daar nog veel meer van maken.

Zo wordt een nieuwe feature gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Japan en Brazilië met de naam ‘Aanbevolen collecties’. Dit is zoiets als een schare pins, gebruikers en ‘prikborden’ die verschijnen nadat je een zoekterm hebt ingevuld. Deze suggesties worden geselecteerd door een landredacteur én lokale bekendheden. Zo zijn Jamie Oliver en Alexa Chung lanceringspartner in Engeland.

De manier waarop het bedrijf zich herpositioneert, heeft alles te maken met bepaalde misvattingen over het platform. Bijvoorbeeld dat het zich alleen maar leent voor vlekkeloze mensen en perfecte ontbijtjes, vertelde mede oprichter Evan Sharp eerder deze week aan Business Insider. Dit zijn volgens hem de grootste misvattingen:

1. Pinterest is voor vrouwen

Sharp: ”Het idee heerst dat Pinterest voor vrouwen is bedoeld. Hoewel zij er zeker van houden, is het ook uitermate geschikt voor mannen. Ik bedoel, ik ben een man en gebruik het graag. Bijvoorbeeld voor inspiratie over timmerwerk of infographics en motoren.”

2. Het platform leent zich niet voor marketeers

Integendeel. Uit een eerder onderzoek van Business Insider bleek dat grote bedrijven gefrustreerd waren over het feit dat Pinterest niet net zo soepel omging met potentiële adverteerders als Facebook, Google en Twitter dat doen. Met als gevolg dat ze vertrokken.

Dat is geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen aldus oprichter Sharp: de realiteit van elke start-up is dat je maar zo snel kan groeien en zoveel kan doen. Het enige erger dan geen service verlenen aan een partner, is dat je slechte service verleent. Ik denk dat dat het risico was waar we mee moesten dealen.”

Ondanks de beperkte middelen, zag Pinterest haar inkomsten van 2014 naar 2015 vervijfvoudigen. Het bedrijf zegt ‘erg ambitieuze doelen te stellen voor dit jaar’. Welke bedragen hierbij gemoeid zijn, wilt Sharp niet zeggen, maar ‘het zal op de grens van een record liggen voor een schaalbaar bedrijf.’

3. De grootste misvatting: Pinterest is geen sociaal netwerk

Hoewel Pinterest vaak in één zucht wordt genoemd met Google en Facebook, is Google Search waarschijnlijk een betere vergelijking. Pinterest is namelijk helemaal geen sociale dienst, aldus Sharp. ”Het gaat in feite helemaal niet om delen met je vrienden. Het is een persoonlijke service. Het draait om ideeën voor jouw toekomst. Wat wil jij eten? Waar wil jij naartoe op een reis of in het leven?”

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.