Enzo Knol en Dee kondigen break-up aan in vlog: "Het is voorbij" - Vance

Nu aan het lezen

Enzo Knol en Dee kondigen break-up aan in vlog: “Het is voorbij”

Enzo Knol en Dee kondigen break-up aan in vlog: “Het is voorbij”

Vloggers Enzo Knol (24) en zijn (ex)vriendin Dee (Demira van der Zeeuw, 20) hebben de nodige ervaring als het gaat om het opnemen van de meest hilarische YouTube-filmpjes, maar hun meest recente video is een bijzonder emotionele.

Het koppel kondigde donderdag aan na vier jaar uit elkaar te gaan. Ze deden dat eerst met een aankondiging op Instagram en postten vervolgens een gezamenlijke vlog getiteld ‘Het is voorbij’. Het filmpje werd in één dag al meer dan 1 miljoen keer bekeken.

YouTube-break-ups zijn geen nieuw fenomeen maar blijven toch een tikkeltje verontrustend. Zoiets intiems als het verkondigen van deze boodschap, vol hartzeer, en dan voor een groot publiek: ga er maar aan staan.

Tissues

Veelal jonge fans van Enzo Knol en Dee reageren massaal op het nieuws. Ze kunnen het niet geloven en treuren met hun idolen mee. Dat hun droomkoppel uit elkaar is, is maar moeilijk te verkroppen.

De reden voor de break-up zit ‘m volgens Enzo in het feit dat de twee elkaar niet meer kunnen geven wat ze willen. In de voorlopig laatste video die hij samen met Demira maakt, kunnen ze het alle twee niet droog houden en snotteren ze een doos tissues vol.

Publieke relatie

De keuze om de breuk via een vlog aan te kondigen, is heel logisch: net zoals bij veel vloggers met een relatie, was dit een integraal onderdeel van Enzo en Dee’s video-stream.

Eerder dit jaar kondigde het broertje van Enzo Knol, Milan Knol, dat zijn relatie na vijf jaar was gestrand. In een video met zijn toenmalige vriendin vertellen de twee het nieuws. In Amerika, waar de vlogscene nog groter is, is het fenomeen allang niet meer nieuw.

Verslavend

The Atlantic schreef in april een artikel waarin wordt gewezen op de verslavende werking van de YouTube break-up video’s. Wat daarbij verontrustend is, is dat deze video’s ook click-generende content zijn. YouTube creëert een platform waar sterren gebruik kunnen maken van hun pijn en waar kijkers hun emoties zien als entertainment.

YouTubers weten dit en posten soms video’s met titels waarmee ze impliceren dat het gaat om een relatiebreuk. Vaak blijkt het hier te gaan om een misleidend grapje. In 2013 postten vloggers Colleen Ballinger (Miranda Sings) en Joshua Evans een video met de titel ‘We broke up’ terwijl het een vraag-antwoord video was over relaties. In 2016 volgde een ‘echte’ break-up aankondiging in één van hun vlogs.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.