Feministische pop Miss Possible laat meisjes carrierekansen zien - Vance

Nu aan het lezen

Feministische pop Miss Possible laat meisjes carrierekansen zien

Feministische pop Miss Possible laat meisjes carrierekansen zien

Na alle generaties die de afgelopen jaren groot zijn geworden met Barbie, werd het hoog tijd dat er weer eens een nieuwe pop gelanceerd werd. Die is er nu: Miss Possible.

Stel je een pop voor die jonge meisjes aanspoort om groots te dromen en die hen inspireert om een baan te zoeken in de wetenschap, technologie, bouwkunde of wiskunde. Zo kwamen studenten Janna Eaves en Supriya Hobbs van de University of Illinois op het idee om Miss Possible te lanceren – poppen die meisjes inspireren om groots te dromen.

Miss Possible oprichters

“Miss Possible wil het beeld veranderen van de kansen die meisjes voor zichzelf zien en hen laten zien dat vrouwen succes hebben in veel verschillende velden. We starten met de velden van wetenschap, technologie, bouwkunde en wiskunde omdat deze velden drastisch meer vrouwen nodig hebben, maar dit is nog maar het begin! We zijn van plan om meisjes allerlei manieren te laten zien waarop zij de wereld kunnen veranderen. Want voor meisjes van vandaag is alles mogelijk!”  legt het bedrijf uit op hun website.

Volgens het artikel op TakePart.com hebben de meisjes vorige zomer ruim $75,000 opgehaald via een Indiegogo campagne, om de productie van de poppen te starten. De eerste pop die ze van plan zijn om te maken is een Marie Curie pop – een scheikundige en tweevoudig Nobelprijs-winnaar. Ook zal hierna een versie gemaakt worden van vrouwen zoals computerprogrammeur Ada Lovelace of Afrikaans-Amerikaanse vliegenier Bessie Coleman.

Marie Curie pop

Miss Possible wil het opgehaalde geld ook gebruiken om een Miss Possible app te maken, waarbij meiden verschillende wetenschapsactiviteiten kunnen doen. “We willen de meisjes al hun kansen laten zien. Het gaat niet om wetenschap of bouwkunde,” vertelt Eaves aan de Chicago Tribune. “We willen dat meiden doen wat ze graag willen doen en er helemaal voor gaan. We willen de boodschap overbrengen dat ze alles kunnen.”

In 2014 werd er overigens ook al een ondernemende Barbie gelanceerd – inclusief smartphone en zakelijke kleding – om jonge meisjes te laten zien dat Barbie wel degelijk beauty & brains is. Maar zoals TakePart.com destijds al terecht verwoorde: “Het is een flinke stap voorwaarts van de bikini Barbie waar we vandaan komen naar deze versie. Maar hoe het figuur dan ook verkleed is, je kan niet ontkennen dat het nog steeds om een pop gaat wiens lijf en looks voor de meeste vrouwen totaal onrealistisch zijn”.

De hoop is dat Miss Possible meisjes laat zien dat er meer in de wereld is om na te streven behalve een volkomen irreëel schoonheidsideaal, en dat je met een beetje inzet in staat kunt zijn om echt iets te veranderen op deze aardbol.

Nikki (22) studeert Communicatiewetenschap in Nijmegen en deed daarvoor een minor Journalistiek aan Western University in London, Canada. Ze is geïnteresseerd in fotografie, digitale ontwikkelingen en design.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.