Fictitious Dishes: Kookboek maakt recepten uit bekende literaire werken echt na - Vance

Nu aan het lezen

Fictitious Dishes: Kookboek maakt recepten uit bekende literaire werken echt na

Fictitious Dishes: Kookboek maakt recepten uit bekende literaire werken echt na

Schrik niet, dit is géén flashback artikeltje naar Julie & Julia, de oogstrelende foodie film uit 2009. En dan bedoel ik de scenes waarin Meryl Streep de hoofdrol speelt, niet de andere helft van de film met Amy Adams, die beduidend minder geslaagd is. Maar iemand is wél op precies hetzelfde idee gekomen als Amy in die bewuste film: Het namaken van recepten uit lang vervlogen boeken.

In Fictitious Dishers: An Album of Literature’s Most Memorable Meals, heeft auteur/fotograaf Dinah Fried gepoogd om 50 wereldberoemde gerechten uit 50 wereldberoemde literaire werken na te maken. Van Alice in Wonderland tot The Great Gatsby. Bij elke foto van een gerecht, valt de originele boektekst te lezen waarin naar de bewuste maaltijd verwezen wordt.

Fried maakte de gerechten op basis van de geringe informatie die het literaire werk in kwestie erover verschaft. Soms was dat betrekkelijk eenvoudig, zoals bij de havermout van Dickens’ Oliver Twist, of de sinaasappelpartjes in Fear and Loathing in Las Vegas van Hunter S. Thompson:

fear-and-loathing-in-las-vegas-by-hunter-s-thompson

oliver-twist-by-charles-dickens

Andere keren mocht ze behoorlijk uitpakken, zoals bij het namaken van één van de uitbundige buffetten die gasten van Jay Gatsby te verorberen krijgen tijdens een van zijn beruchte feestjes in The Great Gatsby:

the-great-gatsby-by-f-scott-fitzgerald

Fried deed haar best om ook de props en het servies in haar foto’s zo goed mogelijk bij de sfeer van het originele meesterwerk te laten passen. Daarvoor liep ze de deur plat bij allerlei tweedehandswinkels en rommelmarkten, op zoek naar het perfecte schaaltje of bestek voor die ene foto.

Fictitious Dishes is vorig jaar verschenen bij uitgeverij Harper Collins, en verkrijgbaar voor £17,30 bij Amazon.co.uk.

Alle foto’s in dit artikel zijn eigendom van de auteur/uitgever. 

Marjolijn Kamphuis is Creative Director bij OK GO en hoofdredacteur van Vance.nl. Ze schrijft onder meer over technologie, media innovatie, inspiratie en creativiteit.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.