'Grotere kans op ADHD-diagnose als kind jonger begint met school'

Nu aan het lezen

‘Grotere kans op ADHD-diagnose als kind jonger begint met school’

‘Grotere kans op ADHD-diagnose als kind jonger begint met school’

Als je jonger begint met school, ben je ook eerder klaar met je studie. Dat is natuurlijk een groot voordeel, maar volgens nieuw onderzoek van de Harvard Medical School zitten er ook nadelen aan. Kinderen die op jongere leeftijd met school beginnen, zouden namelijk een grotere kans hebben op een (eventueel onterechte) ADHD-diagnose, meldt Quartz.

Even voor de duidelijkheid: dit betekent niet dat alle of een groot deel van de kinderen die bijvoorbeeld met 3 jaar al naar groep 1 gaan ADHD hebben. De studie suggereert namelijk dat het probleem zit in het gedrag van een kind op die specifieke leeftijd, en niet per se in een psychische aandoening.

Overdiagnose?

Kinderen die jonger zijn, zijn namelijk vaak minder volwassen, hebben meer energie en hebben meer moeite met hun aandacht lange tijd vasthouden. En laten dat nou ook symptomen zijn van ADHD. Daarbij heb je door een chronisch neurologisch probleem namelijk last van hyperactiviteit en een korte aandachtsspanne, en kun je veel dagdromen en moeite hebben bij het volgen van instructies.

De onderzoekers keken naar een groep Amerikaanse kinderen die voor het eerst naar school gingen. De kinderen die in een schooljaar mochten beginnen, moesten voor 1 september geboren zijn. De kinderen die in augustus geboren werden, hadden 34 procent meer kans op een ADHD-diagnose en de bijbehorende behandelingen dan hun oudere klasgenoten.

“Ons onderzoek suggereert dat er een kans is dat een grote groep kinderen overgediagnosticeerd en overbehandeld voor ADHD worden, omdat ze relatief gezien minder volwassen zijn dan hun oudere klasgenoten in de eerste jaren op de basisschool”, aldus onderzoeker Timothy Layton.

Volwassener

Stel je voor dat een jongetje genaamd Lucas op 15 augustus vier jaar oud werd en in dezelfde klas komt als Jack, die op 15 september al vijf wordt. Jack is dan al 20 procent langer in leven dan Lucas, wat qua ontwikkeling een eeuwigheid is. De kans is groot dat hij meer zelfbeheersing heeft en de dingen die je op school moet doen – zoals stilzitten en lang luisteren – al beter kan.

“Als kinderen ouder worden, verdwijnen de kleine verschillen in leeftijd. Maar als we naar gedrag kijken kan het verschil tussen een zesjarige en een zevenjarige behoorlijk duidelijk zijn”, stelt onderzoeker Anupam Jena. Wat normaal is voor bijvoorbeeld een vijfjarige wordt voor zesjarige als onvolwassen gedrag gezien.

In dit onderzoek werd dus specifiek gekeken naar kinderen die voor het eerst naar school mochten in een specifiek schooljaar als ze voor 1 september geboren waren. Opvallend genoeg kwamen de verschillen niet voor als scholen een andere geboortedatum hadden waarop de toelating in groep 1 werd gebaseerd.

Eveline is 29 jaar, woont in Utrecht en schrijft voor Vance over technologie. Daarnaast is ze een wandelende IMDB en groot fan van Harry Potter, Doctor Who en Star Wars.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.