Tech Thursday: Hoe herken ik een nepaccount op sociale media?

Nu aan het lezen

Hoe herken ik een nepaccount op sociale media?

Hoe herken ik een nepaccount op sociale media?

Ben je het spoor bijster over je privacy-instellingen? Leiden je apps je teveel af en grijp je keer op keer naar hetzelfde wachtwoord? Fear no more en drop je vraag bij tech-expert Eveline Meijer. Succes gegarandeerd.

Bots – geautomatiseerde nepaccounts – komen op sociale media steeds vaker voor. Maar niet iedereen weet ook wanneer ze met een computer en wanneer ze met een mens te maken hebben. Sterker nog: uit onderzoek van het Pew Research Center blijkt dat 47 procent van de Amerikanen bots zegt te herkennen op sociale media.

Een groot probleem. Want niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in Europa komen bots veel voor. Een deel is nuttig, want die geven bijvoorbeeld informatie bij een noodsituatie. Maar vele proberen juist de publieke opinie te beïnvloeden. En dan is het handig om te weten of het nu een echt mens is of niet. Maar hoe herken je ze dan?

Taal en inhoud

Een bot is een nepaccount op sociale media dat berichten geheel automatisch liked, citeert en verder verspreidt. Ook kunnen ze zelf informatie naar buiten brengen. Maar het belangrijkste hiervan is dat het geen mens is, maar een computer. En dat betekent dat er direct al een paar dingen zijn waar je op kunt letten.

bot, sociale media

Het gebruik van menselijke taal is bijvoorbeeld nog steeds erg lastig voor computers. Daardoor herhalen ze bijvoorbeeld steeds dezelfde woorden of reacties, en gebruiken ze reacties die je veel ziet in een chatbot-programma. Dat zijn dus dingen die je snel kunt herkennen. Verder snappen ze duidelijke grapjes vaak niet, of veranderen ze heel snel van onderwerp.

Ook de inhoud van de berichten kan al veel weggeven. Bots worden namelijk vaak gemaakt met een specifiek doel. Daardoor hebben ze veelal een gigantische obsessie met een specifiek onderwerp. Sommige bots blijven zelfs steeds dezelfde link delen. Ook dat zijn dus dingen waar je op kunt letten.

Informatie op het account

De informatie op het account kan je veel informatie geven – al geldt dat ook voor nepaccounts waar mensen achter zitten. Een nepaccount bevat vaak namelijk weinig informatie. Hoe minder persoonlijke informatie er in de biografie staat, hoe waarschijnlijker het is dat het om een nepaccount gaat.

Daarnaast hebben veel nepaccounts geen foto. Meer geavanceerdere accounts hebben die wel, maar hebben die van het internet gejat. En daar kun je eenvoudig achterkomen: klik met je rechtermuisknop op de foto en vervolgens op “zoek op Google naar afbeelding”. Vervolgens kom je in Google Search terecht. Blijkt de afbeelding op allerlei verschillende, niet relevante websites te staan, dan is de foto waarschijnlijk gestolen en het account dus nep.

Verder hebben bots vaak namen die automatisch gegenereerd zijn. De naam klopt soms ook niet bij het geslacht.

Aantal berichten

Nog een manier om bots te herkennen is door te kijken hoeveel berichten ze plaatsen. Zie je bijvoorbeeld dat een account op Twitter de hele dag door elke paar minuten een bericht plaatst, dan is de kans groot dat het om een bot gaat. Wie heeft immers de tijd om steeds zoveel te gaan zitten tweeten, ook midden in de nacht?

Ook accounts die op onwaarschijnlijke tijden – om 3 uur ’s nachts op dinsdag bijvoorbeeld – of te regelmatig – bijvoorbeeld ieder uur – berichten plaatsen, zijn waarschijnlijk bots. Kom je een account tegen dat alleen maar berichten liked of citeert, maar zelf weinig plaatst? Dan is het waarschijnlijk ook een bot.

Zelf checken

Heb je geen zin of tijd om alle voorgaande tips in te zetten? Dan is er nog een andere optie. Er is namelijk een website – botcheck.me – waar je kunt controleren of een account op Twitter waarschijnlijk wel of geen bot is. Daarvoor vul je simpelweg de Twitter-naam van het account in, en je krijgt direct een uitslag te zien. Dat scheelt je weer een hoop tijd.

Mocht je overigens een bot tegenkomen of het vermoeden hebben dat een account een bot is, dan kun je dat bij veel sociale media melden. Dit kan bij bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Twitter door naar het profiel te gaan en bovenin op de drie puntjes te klikken. Daar zie je “rapporteer account” staan.

Heb jij ook een tech-gerelateerde vraag? Stuur hem naar [email protected] via Twitter naar @_eefj. Misschien wordt jouw vraag volgende week wel beantwoord.

Eveline is 29 jaar, woont in Utrecht en schrijft voor Vance over technologie. Daarnaast is ze een wandelende IMDB en groot fan van Harry Potter, Doctor Who en Star Wars.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.