Hoe nep is Instagram-model Essena O'Neill? - Vance

Nu aan het lezen

Hoe nep is Instagram-model Essena O’Neill?

Hoe nep is Instagram-model Essena O’Neill?

Je hebt haar naam afgelopen weke ongetwijfeld voorbij horen komen: Essena O’Neill. Het jonge instagram-model stopte radicaal met social media omdat ze de nepheid erachter zat was. Hoewel ze een half miljoen volgers op Instagram had verzameld, kleding en andere goodies opgestuurd kreeg om op haar account te promoten, zag Essena het niet langer zitten. De captions onder haar instagramposts veranderde ze plotsklaps in de waarheid, en die bleek niet altijd even mooi. Met quotes als “Ik heb 100 foto’s met soortgelijke poses moeten maken om mijn buik zo goed mogelijk uit te laten komen, en amper gegeten die dag. Ik schreeuwde naar mijn zusje dat ze door moest gaan met foto’s maken,” laat Essena de werkelijkheid achter de perfecte plaatjes zien.

Het echte leven wacht

Essena was er klaar en had haar nieuwe plan al klaar: stoppen met social media. Haar Instagramaccount is inmiddels inderdaad opgeheven, maar helemaal stoppen doet ze niet. Ze richt zich nu namelijk volledig op haar nieuwe website: letsbegamechangers.com.
Op haar nieuwe website wil ze meisjes ervan bewust maken wat er allemaal schuil gaat achter het perfecte Insta leventje, en hoe nep het kan zijn. Maar wat ze dus eigenlijk vooral niet doet, is stoppen. De focus ligt nu op haar nieuwe project en dat is die van awareness via haar website. Kortom, ze verschuift de focus van het ene ‘project’ naar het andere. Zou er dan toch een uitgestippelde strategie achter de lancering van de letsbegamechangers-website schuilgaan, en zijn we er allemaal massaal ingetrapt?

Een bizarre oproep

Hoewel haar standpunt eerst lovend werd ontvangen, wordt Essena nu met scheve gezichten aangekeken. Dit komt voornamelijk door een wel heel bizarre oproep van de jongedame. Zo geeft ze aan al haar sponsors verloren te zijn door haar actie. Omdat ze wel rond wil komen, vraagt ze nu haar huidige volgers haar te sponsoren door geld te doneren.

Dit vervolg van haar krachtige standpunt wordt over het algemeen niet in dank ontvangen. Want hoewel we ons allemaal konden vinden in Essena haar verhaal omdat ook wij ons ook wel eens afvragen ‘hóe je nou instafamous wordt’ wanneer we blij zijn dat onze Starbucks-koffie over de tien likes haalt, lijkt de uitkomst van het verhaal ontzettend teleurstellend. Hebben we ons nou echt laten misleiden om simpelweg in een nieuw campagneplan van een pretentieus meisje te trappen? En zijn we achteraf nou oprecht diep teleurgesteld in Essena die ons ‘voor de gek hield’, of misschien toch nog nét iets meer in onze eigen naïviteit?

2814491_orig-6570.jpg rect=211,42,508,508&q=98&fm=jpg&fit=max

Bildschirmfoto-2015-11-05-um-16.00.44-e1446735724620

Ellen Veltman (21) is Digital Producer bij OK GO en redactrice bij Vance.nl. Geïnteresseerd in trends, lifestyle, creativiteit en altijd op zoek naar nieuwe hotspots en inspiratie.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.