Instagram kondigt einde van chronologische tijdlijn aan - Vance

Nu aan het lezen

Instagram kondigt einde van chronologische tijdlijn aan

Instagram kondigt einde van chronologische tijdlijn aan

Ben jij niet instafamous maar plaats je zeker wel mooie plaatjes op het foto-platform? Dan wordt de kans op meer likes van nu af aan zeker niet groter. Omdat Instagram door Facebook is gekocht, worden er steeds meer veranderingen doorgevoerd. En daar zijn we niet allemaal even blij mee. Zo heeft Instagram nu haar volgende update aangekondigd: het einde van de chronologische tijdlijn. Het populaire platform gaat namelijk een algoritme testen om foto’s op basis van populariteit en andere sociale parameters te tonen.

Net als nu al bij Facebook het geval is, zal Instagram binnenkort dus eerst de foto’s en video’s die ‘relevant’ zijn laten zien, in plaats van de laatst geuploade posts. Een foto met meer likes en views zal dus eerder in je feed verschijnen, dan een minder gelikete foto van iemand met weinig volgers. Dislike!

Relevantie voorop

Instagram wil benadrukken dat de verandering enkel een positieve werking heeft, en je door de update juist veel meer uit je feed haalt. Instragram co-founder Kevin Systrom laat aan de New York Times weten:

“Gemiddeld genomen missen mensen zo’n 70 procent van alle posts in hun Instagram feed. Deze update moet ervoor zorgen dat de 30 procent die je wel ziet, de beste 30 procent mogelijk is.”

Instagram heeft sinds de oprichting in 2010 foto’s altijd chronologisch in haar nieuwsfeed getoond. Toch is het begrijpelijk dat het platform een manier zoekt om een tijdlijn zo interessant en up-to-date mogelijk te houden. Zo is het, met name vanwege advertenties, belangrijk dat mensen zo veel mogelijk de app openen, en foto’s en video delen. Dit wordt natuurlijk aantrekkelijker wanneer je dingen in je nieuwsfeed ziet die je echt interesseren en aanspreken. Toch is uit eerdere updates gebleken dat gebruikers vaak hun tijdlijn liever niet zien veranderen.

Instagram zal de update komende tijd gaan doorvoeren en belooft daarbij ieders feedback mee te nemen in de ontwikkeling.

Ellen Veltman (21) is Digital Producer bij OK GO en redactrice bij Vance.nl. Geïnteresseerd in trends, lifestyle, creativiteit en altijd op zoek naar nieuwe hotspots en inspiratie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.