De toekomst van storytelling volgens deze succesvolle YouTube-ster - Vance

Nu aan het lezen

De toekomst van storytelling volgens deze succesvolle YouTube-ster

De toekomst van storytelling volgens deze succesvolle YouTube-ster

Taryn Southern loopt al tien jaar mee als digital content creator en YouTube-ster van het eerste uur. Inmiddels maakt ze de overstap naar maatschappelijk vriendelijke VR-content, iets dat volgens haar de toekomst heeft.

Taryn is succesvol, maar zegt ze, ze is niet meer creatief nu dan op 10-jarige leeftijd. “Wel beschik ik over betere tools.”

Aandacht als betaalmiddel

Tijdens haar lezing op The Next Web Conference 2017 doet Taryn Southern uit de doeken wat de laatste trends zijn op het gebied van online stortytelling. Iets wat volgens Southern in ieder geval de boventoon voert, is niet content of bereik maar aandacht: de nieuwe valuta.

Daarnaast gaat het in het steeds drukker wordende landschap van social infuencers en vloggers niet om je verhalen en het vertellen ervan, maar om platformen bouwen en die gericht inzetten.

Deze rigoreuze vernieuwing is volgens Taryn nodig omdat het medialandschap bom- en bomvol is. Een video’tje uploaden biedt geen soelaas meer en is al zeker geen garantie meer op wereldfaam. Wat zorgt daar dan wel voor? Een paar tips.

1. Zoek een probleem

Volgens Taryn begint al het succes bij een prangend probleem. Neem nu tien jaar geleden. “In 2007 was het onmogelijk om het te maken in Hollywood. Een aspiring actor moest 10.000 headshots opsturen en had onmetelijk veel concurrentie.” Je deed honderden audities voordat je één rol in een tv-show kreeg, zo ook Taryn.

Toen kwam YouTube en kreeg iedereen een kans om gezien te worden. Alle auditienten, talenten en aanstormende acteurs gingen met hun materiaal van real life screens naar YouTubeen MySpace. Met andere woorden: ze maakten van het probleem een oplossing. Taryn: “Hollywood gaf ze immers geen aandacht, die waren druk met het verdienen van geld en ’t eten van peperdure granolabars.”

Uiteindelijk verkochten die YouTubers hun werken en genereerden ze veel bereik. Meer dan Hollywood. Taryn’s tip: we kunnen allemaal leren betere probleemzoekers te worden. “En kan je ze niet vinden? Creëer ze dan. Dat is de enige manier om tot oplossingen te komen.”

2. En als je dat hebt gevonden, zoek je tools om het op te lossen

Als je een probleem hebt gevonden, zoek je naar nieuwe tools om het op te lossen. Het gaat hier om inventiviteit. Denk aan de YouTube-pioniers die met weinig middelen experimenteerden met nieuwe dingen. Ze zetten hun iPhones in werkingen, maakten gebruik van platformen waarmee ze zelf websites konden bouwen en ontwikkelden logo’s en bannertools.

Taryn: “In Hollywood kostte het 70 mensen en een groot budget om hetzelfde te bereiken. Mijn speech is geen slam op Hollywood maar wel een bevestiging dat ‘out of the box thinking’ niet bij dat traditionele systeem past.”

3. Zet door (en door en door en door)

Taryn’s laatste en misschien wel beste tip: “Maak dingen. Again and again and again.” Doorzettingsvermogen is het minst sexy maar meest cruciale onderdelen van succes. Het is dat proces dat helemaal niet creatief voelt. Minimaliseer de creation gap, aldus Southern. Dat is het verschil tussen het hebben van een idee en het uitvoeren ervan.

Taryn weet waar ze het over heeft. Toen ze haar YouTube-kanaal begon, had ze een paar video’s met duizenden views maar geen groot publiek. Daarvoor had ze consistentie nodig en een continue stroom van video’s. Maar dat kostte veel geld en tijd. Uiteindelijk huurde ze freelancers in die ervoor zorgden dat ze meer subscribers kreeg. Die consistentie in haar werk, zorgde ook voor data. Tweaks konden worden gemaakt en trends werden voorspeld. Taryn kreeg zicht op wat wél en niet werkte.

Hoi! Wij maken Vance. Met een klein redactieteam schrijven we elke dag over toffe films en series maar ook over ander belangrijk nieuws in de wereld. Wil je dat wel eens van dichtbij bekijken door stage te lopen op onze redactie? Stuur dan eens een mailtje naar redactie at vance punt nl. Brabantse roots niet verplicht, Bossche bol meenemen op eerste gesprek mag wel.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.