Lip-syncen is weer cool door de 'make me famous' app Musical.ly

Nu aan het lezen

Lipsyncen is weer cool door de ‘make me famous’ app Musical.ly

Lipsyncen is weer cool door de ‘make me famous’ app Musical.ly

Zijn ronde, haarloze wangen die eerder doen denken aan die van een kind dan een pop-icoon, doen niets af aan de populariteit van de 13-jarige Amerikaanse Jacob Sartorius.

Zijn dikke, lichtbruine haar, grote ogen en rozige cheeks etaleert hij op het sociale netwerk Musical.ly. Zo’n drie keer per dag post hij hier iets voor zijn meer dan 8 miljoen volgers. In mei was de release van zijn eerste nummer ‘Sweatshirt’, sindsdien gaan truien met de zin ‘You Can Wear My Sweatshirt’ voor niet minder dan $40,- de deur uit.

Gelanceerd in 2014, is Musical.ly geëxplodeerd in populariteit de afgelopen 7 maanden. Het staat in de top 25 gratis apps in de iTunes downloadlijst en heeft zo’n 1 miljoen dollar opgebracht. Alex Hofmann, eigenaar van Musical.ly in Noord-Amerika, claimt dat 50% van de Amerikaanse tieners op de app zit.

De app biedt clips van populaire liedjes en gebruikers – ook wel ‘musers’ – en kunnen deze versnellen of vertragen terwijl ze een 15-seconden durende video maken van zichzelf.

In wezen is het een nasynchronisatie-app. Musers kunnen ook hun eigen audio gebruiken en sommigen posten video’s van zichzelf terwijl ze zingen of grapjes maken. Maar een paar hebben daadwerkelijk een single gemaakt. Jacob Sartorius en zijn ‘Sweatshirt’ is er één van.

In de gemiddelde Musical.ly-video is een 14-jarige te zien die haar iPhone in haar linkerhand houdt terwijl ze grappige/verbazende/intense blikken uitwisselt met de selfiecam terwijl ze de tekst napraat van een willekeurige hip-hop track. De look: een beetje zoals Kylie Jenner; matte lippenstift, lang haar – een stoer petje.

Weer een tienerfenomeen dat na een paar maanden overwaait, zou je denken. Toch wordt gesuggereerd dat Musical.ly de muziekindustrie flink zou kunnen verstoren. “Mini content is de grootste verandering voor de muziekbranche sinds de muziekvideo”, aldus Hofmann in een emailwisseling met Elle. “Maar je kan de Musical.ly-video’s ook als miljoenen kleine advertenties zien voor de liedjes, iets dat het collectieve hart van de industrie alleen maar zou moeten verwarmen.”

Een ding dat de app zeker heeft veranderd is de poster van een tieneridool. Want wie wilt er een statische foto van een schattige jongen – in mijn tijd een jonge Leonardo Dicaprio – met een handtekening ergens boven je bed?

Musical.ly biedt het op je telefoon, interactief en privé – daar waar een nieuwsgierige vader of moeder nooit zal komen. En daarnaast een veel gerichtere manier om een antwoord te krijgen op je stille liefde. Om in de zelfbevestigende woorden van Jacob Sartorius te spreken:

Sartorius is één van de tieners die zichzelf ontzettend slim in de markt heeft gezet, aldus Xavier Di Petta. Di Petta was als tiener een socialmediamagnaat met meerdere miljoenen volgers.

“Natuurlijk, tienermeisjes zullen altijd verliefd blijven op de Justin Biebers van deze wereld. Maar hij is in de twintig. Al denken ze dat ze met hem gaan trouwen, dan nog zijn ze realistisch dat dat nogal onwaarschijnlijk is. Als ze Jacob zien denken ze: ‘oh, hij is van mijn leeftijd’. Hij zou hun vriendje kunnen zijn.”

 

Het is goed mogelijk dat mensen buiten de leeftijdscategorie 11 – 17 niet begrijpen wat er zo interessant is aan lipsync battles en gelikte video’s van 15 seconden. En het zou niet de eerste social media app zijn die immens populair is voordat het voorgoed verdwijnt. Denk aan Dubsmash dat uit zicht is verdwenen en het verlies van ongeveer de helft van de top gebruikers van Vine.

Tijdloos

Xavier Di Petta, die meerdere immens populaire social media accounts maakte toen hij een tiener was in Australie, noemde de app ‘leuk’ en de mannen erachter ‘slim’. Maar of het een medium is met een lange adem? “Ik denk het niet.”

Social media hypes onder tieners zijn onvoorspelbaar, aldus Di Petta. En de video’s van Musical.ly zijn te herhalend.

Een paar weken na deze conclusie komt Di Petta daarop terug in een Facebookbericht. Hij plant een ‘influencers network’ op te richten voor Musical.ly gebruikers. “Ik ben 180 graden van gedachten veranderd na wat onderzoek te hebben gedaan”, aldus Di Petta. “Het is inderdaad het volgende grote platform.”

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.