Het is vandaag #beweegopjewerkdag: zo loop je ongemerkt meer

Nu aan het lezen

Het is vandaag #beweegopjewerkdag: op deze 4 manieren loop je ongemerkt meer

Het is vandaag #beweegopjewerkdag: op deze 4 manieren loop je ongemerkt meer

Een beetje boogie is niet moeilijk. Noch de twist of een klein huppeltje om je beenspieren los te maken. Toch zitten we met z’n allen veel te veel. Met name tijdens kantooruren blijft onze beweging beperkt tot een loopje naar het koffie-apparaat op bezoek aan het toilet, en dat is jammer.

In vergelijking met onze Europese landgenoten zitten Nederlanders zelfs het meest van iedereen. Vandaar dat het vandaag, deze heugelijke 7 juli 2017, #beweegopjewerkdag is. We zitten gemiddeld zo’n 7,5 uur per dag. Yaiks.

10 stappen

Je hebt vast al vaak genoeg gehoord: loop meer! Ga voor die 10.000 stappen! Makkelijker gezegd dan gedaan. Je bent immers druk en hebt het idee dat een ommetje tijdens kantooruren niet per se wordt gedoogd.

Wat doe je als je wel lekker fit wilt zijn en blijven maar een zittend beroep hebt? We zochten de beste tips voor je om ongemerkt meer te bewegen. Wel zo lekker.

1. Een halte eerder eruit

Waarom zou je blijven zitten in de bus tot de eindbestemming als je het moment ook kan gebruiken een paar meter extra te lopen? Door een paar minuten eerder van huis te vertrekken gun je je benen even te strekken en je hoofd te voorzien van extra zuurstof.

2. Zet een wekker

Ongemerkt zit je gemakkelijk een paar uur achter elkaar, om het slechts te onderbreken met een kleine toiletpauze. Een goed voornemen is om het halfuur éven op te staan. Fijn, sympathiek. Maar doe je het ook echt? Waarschijnlijk niet. Wat je kan helpen is een timer in te stellen. Zo krijg je een herinnering dat het leven uit meer bestaat dan zitten en werken, namelijk lopen. En marche!

3. Roltrap is verleden tijd

We kunnen wel heel stoer zeggen dat we met de komst van standing desks en een obsessie voor gezondheid lekker aan het bewegen zijn geslagen met z’n allen, maar doordeweeks valt dat behoorlijk tegen. De kroket in de bedrijfskantine ligt er om te worden opgegeten en je bent zo intens moe-hoe. Dus pak je de lift of de roltrap. Die paar stappen zullen het verschil niet maken. Denk je. Traplopen is een notoire calorieën-verbrander en onderdeel van een gezonde leefstijl.

Onderzoeker Stef Kremers (Universiteit Maastricht) zegt hierover dat tweemaal daags op kantoor drie trappen nemen als voldoende is voor een gezondheidseffect.

4. Comfortabel schoeisel

De kunst van extra bewegen is het zo te doen dat het ongemerkt is. Je hoeft er niet opeens een uur voor uit te trekken: kleine dingen bieden soelaas. Een extra ommetje van je bureau naar de toilet met tussendoor wat rek-en strekoefeningen wordt aantrekkelijk als je het juiste schoeisel aan hebt. Hakken en krappe herenschoenen nodigen nu eenmaal niet uit tot een potje traplopen. Weten hoe anderen dit doen? Zorg ervoor dat je altijd een paar flatjes of gympen in je tas hebt. Zo kun je stijlvol voor de dag komen en lekker bewegen.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.