Meer tijd op social media betekent niet minder face-to-face contact

Nu aan het lezen

Meer tijd op social media betekent niet minder face-to-face contact

Meer tijd op social media betekent niet minder face-to-face contact

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. En hoewel we dit vroeger nog als onschuldig zagen, komt er nu wel iets meer bij kijken. Social media zijn verslavend, zorgen voor isolatie of zelfs depressie. Het zou er ook voor zorgen dat we minder face-to-face contact hebben met onze vrienden. Maar is dat eigenlijk wel zo? Volgens onderzoek van de universiteit van Kansas niet.

“Niet zo slecht als we denken”

Uit het onderzoek blijkt dat veel tijd op social media spenderen niet per se betekent dat je daardoor minder contact hebt met je vrienden en familie. De onderzoeker Jeffrey Hall vertelt: “Het is niet zo dat veel social mediagebruik positief is, maar het is niet zo slecht op die manier dat mensen zouden denken.”

Bij het eerste onderzoek hiernaar werden data van Amerikaanse jongeren tussen 2009 en 2011 vergeleken. Daarbij werd gekeken naar hun gebruik van social media en hoe vaak ze face-to-face met vrienden en familie afspraken. Het interessante is dat er nergens een verband werd gevonden van een toename van het social mediagebruik en minder face-to-face contact. En dat terwijl ons gebruik van social media op korte tijd wel sterk is toegenomen.

Vervolg onderzoek

Voor het vervolg onderzoek werd het social mediagebruik van 116 vrijwilligers geanalyseerd. De vrijwilligers bestonden voor de helft uit volwassenen en de andere helft waren universiteitsstudenten. Ook hier ontdekten de onderzoekers dat het regelmatige gebruik van social media geen invloed had op persoonlijk contact. “Als je overdag veel social media gebruikt, wil dat nog niet zeggen dat de kans kleiner is dat je ’s avonds niet meer naar buiten komt”, aldus Jeffrey.

Avalon (26) schrijft over ontwikkelingen - die van zichzelf en van de wereld. Deelt haar (persoonlijke) avonturen maar al te graag.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.