Meisjesschoentje van Clarks uit de schappen gehaald wegens seksisme-claims - Vance

Nu aan het lezen

Meisjesschoentje van Clarks uit de schappen gehaald wegens seksisme-claims

Meisjesschoentje van Clarks uit de schappen gehaald wegens seksisme-claims

‘Dolly Babe’ is de naam van een schoentje voor schoolgaande meisjes dat uit de schappen is gehaald in Groot-Brittannie. Fabrikant Clarks, doorgaans bekend van hele solide schoenen, kwam onder vuur te liggen nadat het werd beschuldigd van seksisme. Niet alleen de naam van het meisjesschoentje kon rekenen op kritiek maar met name de mannelijke tegenhanger genaamd ‘Leader’.

Beide schoentjes zijn gemaakt van zwart leer maar bij het vrouwenschoeisel prijkt op de zool de kleur roze en hartjes terwijl de mannenversie – die nog steeds wordt verkocht – afbeeldingen bevat van een voetbal.

Dolly en Leader

Het ongenoegen over de schoentjes ging viral toen de Londense politica Miranda Williams naar back to school schoenen zocht voor haar dochters. Ze twitterde over de ‘Dolly’ en ‘Leader’ en het vreselijk te vinden dat jongens worden opgevoed als leiders en meisjes het maar moeten doen met ‘Dolly-schoenen’.

Andere politici deden ook een duit in het zakje. ‘Deprimerend’, tweette de liberaal-democraat Sarah Ludford. “Vreselijk en verkeerd om heel veel redenen”, zei de conservatieve politicus Jacob Rees-Mogg tegen de BBC.

Comfortabel versus girly

Het is niet de eerste keer dat het bedrijf – een van de grootste schoenfabrikanten in Groot-Brittannië – beticht wordt van seksisme. Moeder Jemma Moonie-Dalton postte eerder deze maand op Facebook dat de schoenen die ze voor haar zoon kun uitzoeken ‘comfortabel en waterdicht’ waren en dat er voor meisjes alleen open schoenen te krijgen zijn, waarmee rennen in de modder niet te doen is. De post werd bijna 18.000 keer gedeeld.

Hoewel steeds meer kledingketens zich richten op genderloosheid, zijn er nog veel gevallen bekend van ontwerpen waarin vrouwen en mannen worden gestereotypeerd. Vorig jaar werd kledingmerk Gap nog beschuldigd vanwege een advertentie waarin een meisjesshirt de term ‘social butterfly’ droeg en het jongensshirt ‘Little Scholar’ en een gezicht van Albert Einstein.

 

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.