Wat denken millennials wereldwijd echt? 9GAG vroeg het ze

Nu aan het lezen

Wat denken millennials wereldwijd echt? 9GAG vroeg het ze

Wat denken millennials wereldwijd echt? 9GAG vroeg het ze

9GAG is de onbetwiste koning als het aankomt op memes. Wereldwijd bereikt het medium millennials die hun emoties beter met een dansende banaan of onverschillig aapje kunnen uitdrukken, dan in woorden.

We denken millennials daarom goed te kennen. Media, oudere generaties, wijzelf: iedereen doet zijn zegje over een generatie die varieert van lui naar hopeloos onzeker.

Sneak peak

Maar wat denken millennials echt? Die vraag wilt 9GAG-CEO Ray Chan beantwoorden. Juist omdat er zoveel wordt gezegd en geschreven. Om een reëel beeld te schetsen ondervroeg zijn bedrijf 150 miljoen millennials wereldwijd. Vragen variëren van ontbijtvoorkeuren tot seks en de rol van apps in hun dagelijkse bestaan.

Het onderzoek is nog niet afgerond want conclusies moeten nog worden getrokken, waarschuwt Ray Chan, maar hij geeft ons tijdens The Next Web Conference 2017 alvast een fijne sneak peak in de (soms hilarische) antwoorden.

Foto: The Next Web

Internet of seks

Op de vraag ‘internet of seks’ – en welke van de twee je zou opgeven – (‘ja, ik presenteer jullie nu de billion dollar questions‘) zijn twee uitschieters wereldwijd te vinden.  In Singapore zegt 55 procent seks op te geven om online te zijn. Er is één land die seks over internet verkiest. Rarara… Italië! Slechts 32 procent van millennials gaat daar voor hun Facebook-account in plaats van een amoureuze ontmoeting.

Nederland wordt niet vergeten. Op de vraag: ‘wil je liever slim zijn en geen lof krijgen of een gemiddeld persoon zijn en worden bedolven onder complimenten’, besluit maar liefst 52 procent van de Nederlanders dat ‘gemiddeld zijn’ helemaal prima is. In tegenstelling tot India: daar wilt 73 procent worden gelauwerd in plaats van een slim koppie zijn. Opvallend is dat naast Nederland, België en Zweden ongeveer hetzelfde scoren. Iets met ‘doe maar lekker normaal’ en een ‘maaiveld’ waar je je hoofd beter niet boven kan steken.

Startup-generatie

Over onze generatie kan veel worden gezegd. Een van de hardnekkige vooroordelen – en inmiddels grappen over ons jargon – is dat we aan de lopende band startups starten en wars zijn van 9-5 baantjes.

Niet helemaal waar. Althans: in de ontwikkelde landen. Maar liefst 56 procent van de Finse jongeren stelt dat ze een 9-5 baan niet erg vinden. In vergelijking met andere landen, waaronder Mexico, is dat extreem hoog. In Latijns-Amerikaanse landen wilt 81 procent van de millennials een eigen bedrijf beginnen en juist niet vastgeketend aan een kantoor.

In tegenstelling tot onze vooroordelen, stelt 9GAG-ceo Ray Chan. “Het is het tegenovergestelde van Prison Break. Mensen willen geen arbeider worden maar juist ondernemen.”

Stemmen of  ‘stemmen’

Op de stelling of we liever willen stemmen of onze ‘online stem’ verliezen (dat wil zeggen: posten over elke snottebel en meer serieuze zaken) zijn ook wat verrassingen te vinden. In Duitsland zeggen millennials grotendeels liever te stemmen – zo’n 80 procent – en daarmee de politiek te beïnvloeden dan hun online ‘stem’ te verliezen. In onderontwikkelde landen echter willen mensen hun recht om te stemmen opgeven. Zij verkiezen en vertrouwen social media meer. Waarom? Verkiezingen verlopen vaak corrupt. En als ze kritiek willen leveren op hun politieke systeem, dan kunnen ze dat online doen.

Volgens Ray Chan zijn er nog geen conclusies te trekken, wel heeft hij een glasheldere boodschap voor zijn luisteraars (veelal millennials) én de generaties daarboven. “Elke nieuwe generatie vinden we waardelozer en luier dan die ‘van vroeger’. Toch boekt elke nieuwe generatie weer voortgangen die de vorig niet heeft gedaan. Concludeer zelf wat je daarvan vindt. Wat we in ieder geval moeten doen: luisteren naar millennials en vragen stellen, voordat je verzandt in het leveren van commentaar.” Hear, hear!

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.