Moeten we bang zijn voor de technologie van gezichtsherkenning? - Vance

Nu aan het lezen

Moeten we bang zijn voor de technologie van gezichtsherkenning?

Moeten we bang zijn voor de technologie van gezichtsherkenning?

Tegenwoordig kun je al bijna op geen één website meer surfen, zonder gevolgd te worden. Dit werd vooral aan het licht gesteld in de show van Arjen Lubach. Het ging vooral over hoe Facebook zijn best doet om iedereen op elke website te kunnen volgen. Maar ook in het echte leven worden we steeds meer bekeken, blijkt uit een artikel van The Guardian. De technologie voor gezichtsherkenning wordt wordt steeds beter én steeds vaker gebruikt.

Billboards met gezichtsherkenning

De gezichtsherkenning wordt vooral toegepast tijdens het shoppen. Zo zouden er tientallen verborgen camera’s in billboards op straat verscholen zitten. Deze scannen jouw gezicht, waaraan ze kunnen aflezen of je man of vrouw bent, wat je leeftijd ongeveer is en wat je stemming op dat moment is.

Aan de hand van jouw stemming zal er een op maat gemaakte advertentie op het billboard verschijnen. The Guardian nam deze nieuwe trend onder de loep en kwam er zo achter dat dit vooral gebeurt bij Westfield, de techgigant die het Smartscreen-netwerk ontwikkelt.

Zodra je door de camera’s in de billboards gezien wordt, zal je stemming geanalyseerd worden zodat de juiste advertentie er uitgerold kan worden. Volgens Quividi, het Franse bedrijf dat de Smartscreens ontwikkelt, laat weten dat deze technologie voor 90 procent het geslacht per persoon kan bepalen. Daarnaast kan het iemands stemming bepalen in vijf categorieën, van heel gelukkig tot heel ongelukkig. Tot slot weet het zelfs tot een marge van vijf jaar iemands leeftijd te bepalen.

Grote business

Het blijkt dat vooral retailbedrijven interesse hebben in deze technologie. Onder andere Coca Cola, 7-Eleven, Telstra, oOH Media en HSBC bank zijn klanten van Quividi.

Volgens voorstanders van deze technologie is het niets anders dan de Facebook manipulatie van advertenties, door middel van de zoekgeschiedenis van iemand. Daarnaast zal het niet duidelijk zijn wie de persoon is, maar wordt er alleen naar de karaktereigenschappen gekeken.

Inmiddels gaan er al miljarden om in deze business en zijn de grote namen als Google en Facebook druk bezig met de gezichtsherkenning. Vooral in China zijn er al een hoop camera’s geplaatst. Of dat in Nederland ook het geval is, is niet bekend.

Tegenstanders van deze technologie vragen zich af in hoeverre het je privacy schaadt. Met deze technologie zou één persoon namelijk al herkent kunnen worden uit miljoenen foto’s. Op dit moment is er nog geen wet over het feit dat privacy op het gebied van gezichtsherkenning beter beschermd moet worden. Maar wie weet dat deze er wel zal komen als de techgiganten dit verder zullen ontwikkelen.

Avalon (27) schrijft over ontwikkelingen - die van zichzelf en van de wereld. Deelt haar (persoonlijke) avonturen maar al te graag.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.