De mooiste kantoren van Nederland: BrandDeli - Vance

Nu aan het lezen

De mooiste kantoren van Nederland: BrandDeli

De mooiste kantoren van Nederland: BrandDeli

Helpt een mooie omgeving bij het bedenken van creatieve ideeën? Zorgt een lekkere en gezellige lunch voor extra motivatie? En, hoe is het om te werken in een kantoor dat meer lijkt op een speeltuin of museum? We nemen de proef op de som en kijken achter de schermen bij de mooiste kantoren van Nederland zodat je weet hoe het voelt om er te werken. Deze week zijn we te gast in het kantoor van BrandDeli in Amsterdam, verantwoordelijk voor de reclame verkoop en brand partnerships oplossingen voor merken als MTV, VICELAND en Twitter.

Een 24-meter lange keuken springt in het oog als je BrandDeli binnenkomt. Aan een enorme wand hangen 16 tv-schermen met daarop de tv-zenders die BrandDeli vertegenwoordigt. Aan de muren hangen gigantische doeken speciaal op maat gemaakt voor de afmetingen van de muren. Zij absorberen geluid maar zijn ook een weergave van de tv-helden die bij de merken van BrandDeli te vinden zijn, zoals Spongebob en South Park.

Kloppend hart

Terug naar de keuken: Afhankelijk van het tijdstip bereidt de bedrijfschefkok – oud werknemer van Italiaans toprestaurant Toscanini – hier een verse maaltijd voor een deel van het 90-koppen tellende BrandDeli team. Ontbijten met huisgemaakte granola is hier mogelijk, net als het vieren van een personeelsverjaardag en het halen van een afternoon snack.

Die enorme keuken was de grote wens van BrandDeli oprichter Allard Ruyl toen hij vijf jaar geleden dit pand bekeek. “Er was hier niets, behalve een airconditioning-apparaat. We wilden een grote keuken als kloppend hart van het bedrijf, vanuit daar zijn we samen met de architect de verdere inrichting van het kantoor gaan opbouwen.”

Thuisgevoel

Het belang van eten bij BrandDeli is niet uit de lucht gegrepen. Brand staat voor de merken die het bedrijf vertegenwoordigt, en deli is afgeleid van de New Yorkse delicatessenzaken, die 24/7 klanten voorzien van lekkers. Allard: “Een van onze merken is 24kitchen en zelf hebben wij een grote passie voor koken en gastronomie. Wij vinden het leuk iets extra’s te doen voor onze gasten. Met de giga-keuken bieden we klanten letterlijk een kijkje in de keuken.”

Een chef die eten voor je bereid klinkt luxe, maar volgens Ruyl is dat het beste wat een werkgever kan doen voor zijn personeel. “Iemand die met liefde eten voor je bereid geeft zoveel meer dan bijvoorbeeld een financiële beloning. Liefde gaat door de maag. De chef bereid dagelijks een of twee gezonde maaltijden. En heb je trek in een tosti, dan kan dat ook.”

Omdat het een kantoor blijft en geen gastenverblijf, wordt van het personeel ook het een en ander verwacht. Borden zet iedereen zelf in de vaatwasser en om alles mooi te houden, worden ze verzocht ermee om te gaan zoals ze dat thuis ook zouden doen. Allard: “Pak dus een rondslingerend papiertje op en houd je voeten van de bank.”

Perzische tapijten

Die focus op sfeer komt overeen met de filosofie van Ruyl: je spendeert soms meer tijd op kantoor dan thuis, dus waarom zouden er dan minder eisen aan mogen worden gesteld? Ruyl: “Werk en privé lopen bij ons naadloos in elkaar over. We hanteren geen strak 9 tot 5 beleid, mensen wandelen in en uit. Klanten ervaren een meeting hier soms als een dag op de hei, exact dat streven we met het interieur na. ’s Avonds hebben we vaak presentaties, dan is dat geen overwerken, zo moet het ook nooit voelen.”

Dus installeerde Ruyl samen met de architect een luxueuze openhaard, is er een enorme wijnkoelkast en heeft het gebouw een eigen gym waarin kickbox- en bootcamplessen worden gegeven. Ook vrij uniek is de focus op duurzaam: achter het pand bevinden zich dertig oplaadpunten voor de elektrische en hybride leaseauto’s. De perzische tapijten op de betonnen vloeren maken het geheel huiselijk, afgetopt met industriële elementen.

Chemie

De werkplekken bij BrandDeli zijn flexibel en bevinden zich in een open ruimte waar wel enkele glasafscheidingen zijn, of visuele afschermingen met houten frames. Waarom? Allard: “Fysiek zou het niet passen om afgescheiden plekken te hebben. Wel hebben we stilte werkplekken – letterlijke huisjes – waar je in alle rust iets kunt afmaken. Een andere reden voor de openheid is dat alles wat wij hier doen, ontstaat omdat we het samen doen. De chemie van de creativiteit vindt plaats tussen mensen.”

Op de website van BrandDeli is te lezen dat zij zich ten doel hebben gesteld dat BrandDeli de allergaafste werkplek moet worden, waar iedereen wil werken. Dat heeft een reden, legt Allard uit. “Wij concurreren met onze werknemers met bedrijven als Google en Uber. Deze partijen hebben een trend in gang gezet waarbij de werkplek je in meer voorziet dan een boterhammetje met kaas. Men werkt niet meer van half 9 tot 5 op kantoor. Het is een essentieel onderdeel van je leven geworden. Een woensdag hier op kantoor moet daarom net zo kunnen voelen als een ontspannen zondag thuis.”

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.