Netflix' geheimzinnige Narcos reclames verschijnen in Amerikaanse nachtclubs - Vance

Nu aan het lezen

Netflix’ geheimzinnige Narcos reclames verschijnen in Amerikaanse nachtclubs

Netflix’ geheimzinnige Narcos reclames verschijnen in Amerikaanse nachtclubs

Sinds deze maand staat het derde seizoen van Narcos online en dat mag niemand ontgaan. De streamingdienst Netflix pakt de promotie al sinds het eerste seizoen van de serie groots aan. Ook dit seizoen duiken overal advertenties op, zelfs buitenshuis.

Jaren ’90

Nu kom je Netflix niet alleen op je scherm tegen maar ook in je wc, letterlijk. In de Amerikaanse staten Los Angeles, Chicago, New York en Miami duiken namelijk geheimzinnige reclames op in nachtclubs. De advertenties spreken de lezers direct aan met de volgende tekst:

“Here in the ’90s? There’s an 80% chance this power came from the Cali Cartel.”

De teksten worden vergezeld door een afbeelding van een opgerold 1 dollar briefje en een lijntje poeder. Een van de veelgebruikte manieren om poeder te snuiven, in de donkere en gure uithoek van een nachtclub.

Waargebeurd

De transparante stickers duiken op in urinoirs en op wc-papier houders. Er bestaat echter een grote kans dat menig clubganger de advertenties helemaal nooit zal tegenkomen. De stickers vallen namelijk zo in de smaak dat ze vaak op mysterieuze wijze verdwijnen – mensen willen ze dus graag voor zichzelf bewaren.

Het reclamebureau achter de stunt, DonerLA, maakte ook onderzetters met de tekst “Need a great pickup line?” Sommige onderzetters fungeren zelfs als spiegel – een veelgebruikte manier om het witte goedje op te snuiven. De advertenties laten zien dat Narcos gebaseerd is op waargebeurde gebeurtenissen. De stickers illustreren de grote schaal waarop het Cali kartel in de jaren ’90 handel dreef. Dit kartel had meer macht en rijkdom dan Pablo Escobar ooit had kunnen dromen.

De campagne maakt gebruik van schokkende statistieken. Het Cali kartel was verantwoordelijk voor 80% van ’s werelds cocaine handel en verdiende in de jaren ’90 in Amerika elke drie uur 917,000 dollar. In 1995 verdiende het kartel meer dan Pablo Escobar en ieder ander Fortune 500 bedrijf van dat jaar. De advertenties laten zien hoe enorm de invloed was van Cali, niet langer dan twintig jaar geleden.

Foto’s: Netflix

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.