Netflix weet precies waarom je op welke plaatjes klikt

Nu aan het lezen

Netflix weet precies waarom je op welke plaatjes klikt

Netflix weet precies waarom je op welke plaatjes klikt

Netflix heeft maar één doel: zo veel mogelijk mensen zo lang mogelijk naar hun series en films laten kijken. Het bedrijf ontwikkelt daarom algoritmes die precies de juiste content aanbieden op het juiste moment, zodat je zo min mogelijk keuzestress hebt. Daarnaast test Netflix continu hoe de interface (het menu, de player etc.) het beste werkt op ieder apparaat (van je smartphone tot je tv).

Eén van die dingen die Netflix het afgelopen jaar grondig is gaan testen, is welke afbeeldingen het beste werken. Een half jaar geleden sprak ik daarover met de Neil Hunt, de Chief Product Officer. Hij is zeg maar de baas van alle apps. Netflix maakte altijd gebruik van standaardpromotiemateriaal dat werd aangeleverd door de studio’s die de films en series maken. Totdat het eens ging testen met alternatieve afbeeldingen.

“We kwamen er door dit experiment achter dat door de afbeelding te gebruiken die het beste in de smaak viel bij gebruikers, de afbeeldingen 30 procent beter werkten dan het standaard promotiemateriaal dat we aangeleverd hadden gekregen”, vertelde Hunt toen.

Factoren

Inmiddels heeft Netflix meer details vrijgegeven over wat het bedrijf leerde door heel veel verschillende afbeeldingen uit te proberen en te kijken welke er het beste scoorde. Door heel veel tests te doen en daarin steeds bepaalde factoren centraal te stellen, heeft Netflix zelfs conclusies kunnen trekken over waarom een bepaalde afbeelding meer onze aandacht trekt dan een andere. Heel interessant!

Zo bleek uit een test met afbeeldingen voor de serie Unbreakable Kimmy Schmidt dat complexe emoties op gezichten de interesse van kijkers wekken. Waarschijnlijk omdat het de toon en het gevoel van de serie krachtig overbrengt. In de afbeelding hieronder die je welke afbeeldingen Netflix getest heeft. Die met het groene pijltje scoorde het beste.

Deze afbeeldingen werden getest voor de Unbreakable Kimmy Schmidt

Karakters

Verder ontdekte Netflix dat je niet teveel karakters in een klein plaatje moet stoppen. Bij Orange is the New Black stond bij het eerste seizoen bijna de hele cast op de foto. Vanaf het tweede seizoen heeft de dienst echter bewust gekozen om enkel Piper Chapman op de foto te zetten, ondanks het feit dat serie een groot aantal hele sterke hoofdrolspelers heeft.

Orange is the New Black door de seizoenen heen

En over karakters gesproken: bij zowel tekenfilms als actiefilms blijken de slechteriken beter te scoren dan de goede karakters. Blijkbaar vinden we stiekem schurken veel leuker dan helden.

Verschillen per land

Uiteraard heeft niet iedereen dezelfde voorkeur. Netflix keek naar gemiddelden over alle kijkers. Daarnaast onderzocht de dienst of het nuttig is om in verschillende landen andere afbeeldingen te tonen. En jawel dat werkt.

Voor de serie Sense8, waarbij elke aflevering zich focust op een ander land met een andere cultuur, had Netflix de perfecte set aan uitersten om dit uit te proberen. Details over wat precies waar scoort en waarom geeft het bedrijf niet, maar onderstaande afbeelding geeft een aardig beeld.

Voor Sense8 scoort in elk land een andere afbeelding

Al met al hele interessante inzichten, waar je helemaal niet over nadenkt als je op de bank ploft en gaat bingewatchen. Voor vanavond moet je het je maar eens realiseren: elke serie die jij getipt krijgt en elk plaatje dat daar bijhoort komt voort uit uitgebreide tests en berekeningen door algoritmes. En juist daarom kijk je vanavond Netflix. En morgen ook weer.

Elger van der Wel woont in Utrecht. Hij schrijft op Vance over uiteenlopende onderwerpen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.