Oud-medewerkers Facebook, Google en Apple starten campagne tegen social-mediaverslaving

Nu aan het lezen

Oud-medewerkers Facebook, Google en Apple starten campagne tegen social-mediaverslaving

Oud-medewerkers Facebook, Google en Apple starten campagne tegen social-mediaverslaving

De hele dag door bijhouden hoeveel likes een foto heeft gekregen, blijven checken hoeveel mensen je Insta story hebben bekeken of door wie je Snapchat story bekeken is. Het klinkt heel vermoeiend, maar steeds meer mensen raken verslaafd aan social media. En zeg eens eerlijk: hoe vaak zit jij plotseling weer door je Facebook timeline te scrollen terwijl je met jezelf had afgesproken nu écht weer even aan het werk te gaan?

Silicon Valley

Oud Silicon Valley techneuten, die onder andere hebben gewerkt voor Facebook, Google en Apple, komen in verzet tegen de gevolgen van technologie en social media. Ze hebben het Center for Human Technology opgericht tegen de verslavende gevolgen van technologie. Hiermee willen ze op 55.000 Amerikaanse scholen een voorlichtingscampagne beginnen.

Met deze campagne willen ze jongeren, ouders en docenten laten inzien wat de gevaren van sociale media zijn. Zo ook de depressie die kan voortkomen uit het vele gebruik van sociale media. Zelf zegt de groep tegen New York Times: “Wij weten wat de bedrijven meten, hoe ze praten en hoe de techniek werkt.”

Facebook

Een oud-medewerker van Facebook laat weten dat ze bij Facebook vooral de aandacht leggen op de aandacht van de gebruiker. De website laat gebruikers eindeloos scrollen door bodemloze pagina’s.

De kritiek tegen Facebook is trouwens niets nieuws. Onlangs liet Mark Zuckerberg al weten dat er veel kritiek was op de vorm van de timeline, omdat we tegenwoordig alleen nog maar nieuws van bedrijven voorbij zien komen. Inmiddels is dit algoritme veranderd, en is het aantal uur dat we met z’n allen op dit sociale kanaal spenderen flink verminderd.

Gemakkelijke verslavingen

Maar ook op Instagram liggen gevaren voor verslavingen: de foto’s die hier gedeeld worden zien er zo perfect uit, waardoor het bijna voelt alsof jouw leven er niets bij is. Maar toch blijven ook deze mensen gevolgd worden. En wat dacht je van YouTube? De ene na de andere video wordt afgespeeld. Ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat jij je tijd zolang mogelijk verdoet op hun sociale-mediakanaal.

Het is best een eng idee dat juist de mensen die bij deze grote bedrijven gewerkt hebben een anti-campagne opzetten. En juist daarom het moment om zelf eens stil te staan bij jouw social-mediagebruik. Heb je het vermoeden dat jouw leven een beetje wordt overgenomen door social media? Dan hebben we nog een aantal goeie tips om van jouw eventuele social-mediaverslaving af te komen.

Avalon (26) schrijft over ontwikkelingen - die van zichzelf en van de wereld. Deelt haar (persoonlijke) avonturen maar al te graag.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.