Deze reclames van datingsite OkCupid laten zien waar daten echt om draait - Vance

Nu aan het lezen

Deze reclames van datingsite OkCupid laten zien waar daten echt om draait

Deze reclames van datingsite OkCupid laten zien waar daten echt om draait

Datingsites en apps draaien niet meer om de liefde. Tinder wordt vooral gebruikt om snel met iemand in bed te belanden en dat merk je. Want ja, hoe vaak hoor jij dat iemand de liefde van zijn leven heeft gevonden via een datingsite- of app?

‘Down to fall in love’

Waar je in Nederland Lexa of Parship hebt, heb je in Amerika de datingsite OkCupid. Ook deze site heeft te maken met gebruikers die niet op zoek zijn naar een liefdespartner, maar naar een bedpartner. En dat is leuk voor even, maar gaat na een paar nachtjes wel vervelen. Om die reden startte het bedrijf een opvallende reclamecampagne met het letterwoord ‘DTF’. Hiermee herdefinieert de datingsite de betekenis van de afkorting – “down to fuck” – door niet-seksuele ‘f’-woorden te gebruiken.

Het resultaat is een serie kleine kunstwerkjes die de focus van seks naar liefde en inhoud verleggen. Met alternatieven als “Down to finish my novel” en “Down to fight about the president” legt de site de nadruk op inhoudelijke gesprekken. Er is namelijk zoveel meer dat je uit daten kunt halen dan een avontuur in bed. En is het niet heerlijk als je een keer ook daadwerkelijk iemand leert kennen en verliefd wordt? Zoals OkCupid zegt in AdWeek: “Daten verdient beter.”

Wees jezelf

De campagne van OkCupid vormt een aanval op de nieuwe ‘swipe links of rechts’ dating cultuur. “Wij voelden de verantwoordelijkheid een rol te spelen in het veranderen van het gesprek over dating cultuur”, vertelt Melissa Hobley, CMO van OkCupid. “We willen iedereen aanmoedigen zijn eigen betekenis aan DTF te geven.”

OkCupid stelt haar gebruikers tientallen vragen terwijl ze een profiel aanmaken. Hierbij kunnen de gebruikers hun interesses en passies opgeven, maar kunnen ze ook hun politieke voorkeuren aangeven. Hobley geeft aan dat praten over de politiek ook belangrijk is tijdens het daten. De reclames van de site moedigen gebruikers daarom aan om hun volledige zelf te zijn.

Emoties als wegwerp product

Naast de seksuele focus van daten, lijkt het gevoel van flirten en daadwerkelijk moeite doen om iemand voor je te winnen verdwenen. “Wat is er gebeurd met hofmakerij en flirten?”, vraagt copywriter Ian Hart zich af.

Het moderne daten lijkt zich op een slecht pad te bevinden en het is tijd dat daar verandering in komt. “Als we zeggen dat daten beter verdient, bedoelen we vooral dat de mensen die daten beter verdienen. Het moderne daten behandelt emotie als een wegwerp product. Iedereen die single is weet dit”, aldus Hart.

De campagne van OkCupid is wat ons betreft een goed begin om het gesprek over modern daten te starten. Het wordt tijd dat wij ons weer gaan richten op de dingen die er echt toe doen. Wij zijn helemaal down to fix dating!

Foto’s: OkCupid

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.