Russische Nike campagne zet Instagram op zijn kop - Vance

Nu aan het lezen

Russische Nike campagne zet Instagram op zijn kop

Russische Nike campagne zet Instagram op zijn kop

Rusland komt de afgelopen tijd niet bepaald goed voor de dag in het nieuws. Eerst werd het vredige bestaan tussen Nederland en Rusland op de proef gesteld door een aantal LGBT acties en een Russische diplomaat die een vrouw mishandeld zou hebben.

Vorig jaar werd deze verslechterde vriendschap nogmaals aangesterkt door MH17 en afgelopen week werd bekend gemaakt dat Rusland met zekerheid betrokken was bij het raketsysteem dat de vlucht neerhaalde.

Waar de politieke relaties met Rusland al snel negatieve koppen halen, weet Rusland dit met zijn innovatieve reclame campagnes een beetje goed te maken. In de trend van het ‘Nike Women City Attack’, code voor Nike’s lokale marketing strategie, werd in Moskou een heuse Instagram campagne gelanceerd.

Schermafbeelding 2015-08-17 om 16.49.47

De sport-gigant speurde Instagram af op zoek naar selfies van vrouwelijke atleten. Het bedrijf nam contact op met de atleten en zette de selfies, na goedkeuring, om in stencil-art dat vervolgens op muren in de straten van Moskou werd aangebracht. De sporters stemden al snel in met de actie, zij waren uiteraard meer dan blij dat hun trotse prestaties afgebeeld werden in de hoofdstad. Hierna legden de vrouwen zichzelf snel vast met hun kunstwerk op de foto, om deze vervolgens weer op Instagram te zetten. Instaception much?

Niet heel verrassend volgde er een lawine aan posts op Instagram, vooral van vrouwelijke sporters die zichzelf ook op een muur afgebeeld wilden zien. Zo werd de heersende super food en fitness trend van de afgelopen periode nog eens goed aangesterkt, alleen maar positive vibes dus.

Schermafbeelding 2015-08-17 om 16.50.11

De campagne laat zien hoe betrokken de consument is geworden in een tijd waar wij alles online delen. Zo wordt niet alleen de trouwe klant van Nike als individu centraal gesteld maar laat de City Attack ook zien hoe belangrijk het aanmoedigen van een sport-bewust leven is. Naast een goede publiciteitsstunt creëert de actie een mooie beloning voor sporters die hard werken voor hun prestaties. Als gevolg krijgt Nike niet alleen een nog betere band met zijn consumenten maar toont de actie ook aan hoe fijn het is om af en toe beloond te worden.

Bekijk de video van de campagne, gelanceerd door één van Ruslands’ grootste reclame-bureaus Instinct, hieronder:

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.