'Samen delen, samen spelen': Dit zijn de drie voordelen die jij uit een deeleconomie haalt - Vance

Nu aan het lezen

‘Samen delen, samen spelen’: Dit zijn de drie voordelen die jij uit een deeleconomie haalt

‘Samen delen, samen spelen’: Dit zijn de drie voordelen die jij uit een deeleconomie haalt

Wat verlangen we soms terug naar onze kindertijd. Een periode in je leven waarin je onbegrensd in het leven staat, zonder vooroordelen en met een speelse blik. Een van de belangrijkste lessen die elk kind al snel leert is “samen delen, samen spelen.” Dit lijkt soms te zijn vergeten. Gelukkig worden er initiatieven in het leven geroepen om terug te gaan naar precies dat: delen.

Harmen van Sprang ziet dat er te veel langs elkaar wordt geleefd in steden, en delen mensen niet genoeg. Hij gebruikte dit inzicht om in Amsterdam een nieuw initiatief op te richten: ShareNL. Met dit platform probeert Van Sprang nieuwe kansen te creëren voor een deeleconomie. Inmiddels is de organisatie uitgebreid naar Nijmegen, Utrecht en vanaf vandaag ook Den Haag. In deze steden probeert ShareNL de overheid, bedrijven en mensen samen te brengen om kennis en diensten uit te wisselen.

Wat is een deeleconomie?

Een deeleconomie brengt gebruikers met elkaar in contact om kennis of spullen te delen. Het gaat hierbij vooral om het creëren van een gemeenschap. Het grote verschil met de ‘normale’ economie is dat er geen tussenpartij is. Er zit geen bedrijf tussen die voor jou onderhandelt en prijzen verandert. Het is wat het is, niet meer en niet minder. Grote spelers in de deeleconomie van dit moment ken je al: bij Airbnb kan je terecht om een overnachting te boeken bij iemand thuis, en via Uber staat er in een mum van tijd een taxi voor je deur. De Correspondent legt in dit artikel het begrip uitgebreid uit.

shareNL
Foto: ShareNL

Pluk de vruchten

De oprichter van ShareNL vertelt vandaag tijdens Border Sessions dat we heel veel voordelen kunnen halen uit het delen van kennis, producten, en diensten. De mogelijkheden zijn oneindig. “Het is er voor iedereen, je kan niet alleen een huis of een auto delen. Je kan ook kennis of een maaltijd delen,” vertelt Van Sprang, “het is belangrijk om daar de voordelen van in te zien.” Maar welke voordelen kunnen we hier allemaal uit halen?

1. Duurzaamheid

Het delen van diensten is op meerdere niveaus goed voor de maatschappij. Vroeger deelde je misschien weleens je speelgoed met andere kinderen, wat je je niet realiseerde is dat het heel duurzaam is. Het is goed voor het milieu als je producten met elkaar uit kan wisselen. Zo wordt er niet onnodig veel nieuw spul aangeschaft en wordt het ook niet weggegooid terwijl iemand anders er van kan genieten.

2. Start-up

De economie profiteert enorm van het delen van goederen en diensten. Het nodigt uit om op een innovatieve manier om te gaan met de dingen die je hebt. Dit wakkert een start-up cultuur aan, en wij weten allemaal wat voor leuke extra’s daarbij komen kijken; borrels, tafeltennis en een open cultuur.

3. Gemeenschapsgevoel

Boven alles is een deeleconomie goed op sociaal vlak. Je gaat er daadwerkelijk op uit, ontmoet mensen uit je gemeenschap, wisselt je ideeën uit en je talenten. Kan jij heel goed koken? Waarom deel je dat niet met anderen? Zo heeft iemand zonder de kookkunsten en de mogelijkheden een lekkere maaltijd en hoef je niet alleen te eten in je starters woninkje.

In Portugal is hier al een hele leuke app voor in het leven geroepen: Ezycities. Via de app kan je een evenement of kook-sessie uitkiezen, je aanmelden en nieuwe mensen ontmoeten. Dé oplossing voor die dagen dat je de hele dag gewerkt hebt, geen zin om te koken maar wel behoefte hebt aan menselijk contact.

“Een deeleconomie gaat niet alleen om de technologie, en het versterken van de markt, maar vooral om jij en ik,” vertelt Van Sprang. Wij roepen dus iedereen op om samen te komen en te profiteren van elkaar kennis en talenten.

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.