Snapchat is nu officieel populairder dan Twitter - Vance

Nu aan het lezen

Snapchat is nu officieel populairder dan Twitter

Snapchat is nu officieel populairder dan Twitter

Snapchat werd, en wordt, vaak gezien als een trend: net zoiets als internet in zijn beginjaren. Dat zei ondernemer Gary Vaynerchuck al tijdens TNW conferentie 2016, een week geleden.

Hij wist de wijnhandel van zijn ouders uit te bouwen tot een bedrijf met een waarde van 60 miljoen dollar door slim gebruik van internet en YouTube filmpjes. Hij wordt vaak geroemd om zijn voorspellende blik.

Volgens de contentkoning zelf ‘voorspelt’ hij niks, maar focust hij simpelweg op welke kanalen mensen gebruiken en voorziet zo een groei of afname in gebruik. “Toen ik voorspelde dat Snapchat groot zou worden, nadat ik dat bij Facebook en Twitter had gedaan, gebruikten duizenden mensen het medium al.”

Hype

Die laatste partij wordt volgens recente bekendmakingen met zo’n tien miljoen gebruikers ingehaald door het vier jaar oude Snapchat, toch iets tijdlozer dan gedacht.

Twitter heeft minder dan 140 actieve gebruikers, terwijl Snapchat de 150 miljoen heeft overschreden.

Dit is volgens TNW te wijten aan het hoge engagement gehalte en populariteit onder jongeren, terwijl Twitter meer een echokamer is van Mensen Met Een Mening. Je aantal volgers, Snapvrienden in dit geval, is daarbij een stuk minder belangrijk: mede-snappers kunnen namelijk niet zien hoe populair je bent, dat weet alleen jij.

Aandacht

Volgens TNW is het te kort door de bocht om Twitter af te schrijven: het medium is springlevend en wordt volgens sommigen zelfs steeds beter. Maar Snapchat is een categorie op zichzelf, en het is oneerlijk om het tien jaar oude Twitter te vergelijken met een opkomende app die de aandacht van ‘millennials’ kan vasthouden sinds zij zich aan het medium verbonden: vervelen is haast onmogelijk door effecten, teksten die je kan toevoegen en de tijdelijkheid van een Snap.

“Ergens terwijl we social media producten bouwden, zijn we vergeten dat de reden waarom we communiceren met onze vrienden, is omdat we het leuk vinden,” aldus Even Spiegel, Snapchat CEO.

Vacuüm

Er is nog iets opvallends aan de succescijfers van de app: volgens TNW laat het zien in wat voor vacuüm ‘techinfluencers’ vaak leven. “Terwijl ze klagen over hoe slecht Twitter is, wuiven ze Snapchat weg als speeltuin voor tieners en millennial, volledig voorbijgaand aan het feit dat het misschien zelfs beter is dan Twitter.”

Bloomberg schrijft dat Twitter CEO Jack Dorsey liet weten dat berichten sturen via Snapchat ‘heel modern’ is. Hij erkende dat zijn medium soms verwarrend of vervreemdend kan zijn – iets dat hij probeert op te lossen.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.