Social media is de turn-to voor leeglopende kerken in Duitsland - Vance

Nu aan het lezen

Social media is de turn-to voor leeglopende kerken in Duitsland

Social media is de turn-to voor leeglopende kerken in Duitsland

De smartphone is bij uitstek een middel om te bespugen. Het leidt af, zorgt voor minder ‘echt’ contact en blijkt zeer verslavend te zijn. Het is één van de redenen waarom we minder snel naar ons medemens kijken en activiteiten ondernemen zoals een eh, kerkbezoek.

Een modern fenomeen, elke zondag weer, is niet het toestromen van bezoekers naar een dienst maar juist het wegvloeien. We zijn druk, hebben geen tijd voor een rustmoment, en geloof? Dat staat dan op de allerlaatste plaats.

Twitterdienst

Voor dat probleem komt een Protestantse kerk in Maagdenburg met een oplossing. Mensen die social media vaardig zijn en geen tijd hebben om diensten bij te wonen, kunnen zich wenden tot die eerdergenoemde vervelende smartphone via een speciale Twitterdienst.

De dienst is een experiment met als voornaamste reden dat social media kan helpen de protestantse kerk weer te vullen, digitaal of niet. In plaats van het wegdoen van je smartphone, worden bewoners van Maagdenburg aangemoedigd hun telefoons aan te houden tijdens de dienst en te tweeten over de liturgie en hun gebeden. Op deze manier kunnen mensen van buiten de kerk kennismaken met de woorden, sfeer en gebeden.

Twitterdienst

Met een speciale hashtag bestoken de bezoekers in realtime volgers in heel Duitsland. Het ‘Twitter-effect’ is niets nieuws, meent de pastoor. Hij trekt een parallel tussen het huidige viral effect van online content en de berichtgeving 500 jaar geleden toen Martin Luther King zijn intrede deed. Hij ging volgens de pastoor ‘viral’ door pamfletten te verspreiden.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.