Stormpool zorgt voor mooiste file ooit: 'Ik dacht wel: wie haal ik in m'n auto'

Nu aan het lezen

#StormPool zorgt voor de mooiste file ooit: ‘Ik dacht wel even: wie haal ik in mijn auto’

#StormPool zorgt voor de mooiste file ooit: ‘Ik dacht wel even: wie haal ik in mijn auto’

Het was gister hopen op een trein die niet meer reed. De heftige westerstorm die donderdag over ons land raasde had naast omgewaaide bomen en gestrande reizigers ook een positief gevolg: een collectief gevoel van verbroedering dankzij gastvrije autobestuurders en hun lifters.

Onder de tag #StormPool zetten zij hun autodeuren open voor gestrande reizigers. Wie op zoek was naar een lift had dikke kans door een onbekende te worden meegenomen naar de plek van bestemming. De actie resulteerde zelfs in kilometerslange files, volgens verkeersorganisaties ongekend.

Stormpool

Initiatiefnemer van het inmiddels trending topic is wetenschapper en Volkskrant-journalist Ionica Smeets. Zij tipte de NS op een hashtag waarmee mensen die gestrand zijn appel kunnen doen op een lift. Wat een geweldige suggestie, Ionica, reageerde de NS. “Misschien kan jij het land in beweging zetten, dan houden wij ons bezig met het rijden van de treinen. #StormPoolen?”

Tibor van der Wel was een van de gestrande reizigers naarstig op zoek naar een lift. Via Twitter kreeg hij contact met BNR radio-dj en journalist Thomas van Groningen, werkzaam in Amsterdam. Hij dacht: “Ik rijd straks toch die kant op, dan kan ik net zo goed iemand meenemen.”

Onbekende mensen

Na zijn behulpzame tweet krabde hij zich wel even achter de oren. “Ik dacht wel even: ‘oh jee wie krijg ik nu in mijn auto’. Na zijn reactie-tweet op die van Tibor, volgde er nog iemand die vastzat vanwege het weer. “Die zat dus actief mee te lezen op de hashtag en wilde ook mee. Prima! Ik had wel gezegd dat ze naar de redactie moesten komen. Ik zat in een radioprogramma tot 19:00 uur, en had gezegd dat ze dan wel naar de studio moesten komen.”

Zo geschiedde. Twee heren en één dame verzamelden zich bij het gebouw van Thomas en vertrokken na werktijd richting Den Bosch. Ze maakten nog een opgetogen selfie met de hashtag Stormpool en kwamen veilig thuis. Het waren gezellige mensen, aldus Thomas die zich vooral de gesprekken over vakanties in Duitsland kan herinneren. Voor Tibor van der Wel is Thomas zijn ‘held van de dag’. En met die karmapunten zit het volgens hem wel snor.

Op aanraden van een collega sprong ook Annet van Hunen bij een wildvreemde in de auto. Gestrand na een afspraak met een klant, wist de consultant tijdens de storm niet hoe ze van Amersfoort naar Amsterdam moest komen. “Ik plaatste een tweet met de vraag wie mij kon helpen. Een collega tipte om die hashtag toe te voegen en dat werkte! Mijn tweet werd een aantal keer geretweet waarop iemand vervolgens reageerde dat deze lift werd aangeboden door @willemvangent.”

Betrouwbaar

Annet wisselde nummers uit met haar lift-to-be, belde kort met hem en ging af op haar intuïtie. “Hij klonk betrouwbaar en nog geen kwartier later werd ik opgepikt bij de halte waar ik uit de bus was gesprongen in de hoop thuis te komen. Nog geen 50 minuten later waren we in Amsterdam!”

Annet noemt het fijn dat dankzij iets negatiefs als storm, je ziet hoe leuk en lief het merendeel van de mensen is. Zou ze het andersom ook doen, iemand meenemen die klem zit? “Als ik een auto had absoluut, maar die heb ik helaas (nog) niet.”

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.