Tap, Click, Read: een boek over het combineren van onderwijs en technologie - Vance

Nu aan het lezen

Tap, Click, Read: een boek over het combineren van onderwijs en technologie

Tap, Click, Read: een boek over het combineren van onderwijs en technologie

In deze moderne tijden worden de effecten van technologie, media en internet veel besproken. Vaak wordt gezeurd over te lange tv-tijd onder kinderen of worden bestaande leertechnieken juist volledig vervangt door technologie. Maar nu verschijnt er een derde benadering: het combineren van technologie en bestaande leertechnieken om kinderen beter en sneller te leren lezen. In het boek Tap, Click, Read wordt onder andere mediageletterdheid onder kinderen besproken en hoe ouders met technologie kunnen helpen in het leerproces van hun kind.

Het boek Tap, Click, Read is deze week uitgekomen en werd geschreven door twee goed ingelezen auteurs. Lisa Guernsey is de auteur van Screen Time en manager van de Early Education Initiative en de Learning Technologies Project in New America. Haar medeauteur is Michael Levine, oprichter van de Joan Ganz Cooney Center in New York, waar hij zich focust op educatieve media.

tap click read

De auteurs hebben het doel helder: een derde alternatief in de discussie over technologie bieden. Technologie in het onderwijs is niet puur negatief of positief. Het kan een hulpmiddel bieden bij het leren van ‘ouderwetse’ vaardigheden of het kind moderne vaardigheden meegeven die hij nodig zal hebben in deze moderne maatschappij.

Het boek vertelt verhalen over hoe leerkrachten en ouders proberen om  media te creëren – en manieren om met deze media te communiceren – die geletterdheid en kritisch denken stimuleert bij jonge kinderen.

Een duidelijk voorbeeld in het boek is een app die kinderen helpt bij het leren lezen door tekst met film te combineren. Leren lezen is een tweeledig leerproces, leggen de auteurs uit in het boek, waarbij het draait om vaardigheid en kennis. Leren lezen lijkt misschien het ontwikkelen van een vaardigheid, maar als kennis ontbreekt zal het kind de tekst niet begrijpen. Dit remt het leerproces af. De app die wordt besproken in het boek laat filmpjes zien over het onderwerp van de tekst, waardoor de kinderen de tekst leren lezen met een basiskennis over het besproken onderwerp. Zo leren de kinderen sneller en hebben ze meer plezier in het lezen. Het boek Tap, Click, Read komt – geheel passend – dan ook met videobeelden erbij.

Nikki (22) studeert Communicatiewetenschap in Nijmegen en deed daarvoor een minor Journalistiek aan Western University in London, Canada. Ze is geïnteresseerd in fotografie, digitale ontwikkelingen en design.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.