Transgender op Tinder: Iedereen verdient een eerlijke kans op ware liefde

Nu aan het lezen

Transgender op Tinder: ‘Iedereen verdient een eerlijke kans op ware liefde’

Transgender op Tinder: ‘Iedereen verdient een eerlijke kans op ware liefde’

Heb jij een account op Facebook, YouTube of Tinder? Dan heb je bij het aanmaken van dat profiel vast ook moeten aangeven of je een mannetje of een vrouwtje bent. Net zoals op elk ander groot sociaal netwerk eigenlijk. Voor veel mensen een simpele, binaire vraag. Maar niet als je transgender bent. Dan voel je je al jarenlang zwaar gediscrimineerd op het internet, want jij bent helemaal geen mannetje of vrouwtje. Raar eigenlijk.

Het is precies dat besef dat anno 2017 eindelijk een beetje door begint te dringen bij de grote techbedrijven in Silicon Valley. Facebook werkt al langere tijd met een open formulierveld om je geslacht in te vullen. En sinds een maandje of 4 heb je ook bij Tinder die optie. Want simpelweg een extra veld met de optie ‘transgender’ is niet de oplossing: er zijn tientallen verschillende vormen van geslacht en alleen jij kunt bepalen welke benaming voor jou de juiste is.

Tinder niet transgender-friendly

Vandaag zag ik de co-founder en voormalig CEO van Tinder Sean Rad spreken op SXSW, waar hij vertelde over zijn samenwerking met GLAAD, een Amerikaanse belangenorganisatie die zich hard maakt voor de gelijke rechten van de LGBQT- en transcommunity. Tinder zocht zelf de toenadering met GLAAD, omdat veel transgen-gebruikers van de app te maken hadden met discriminatie en misbruik van andere gebruikers.

“Als datingapp was Tinder tot een half jaar geleden helemaal geen veilige plek voor transgenders”, vertelt Rad, “Je liep bijvoorbeeld een verhoogd risico dat je account geblokkeerd werd, omdat andere gebruikers je profiel ten onrechte rapporteerden als ‘misbruik’. Niet alleen vervelend voor de gebruiker, ook enorm kwetsend. En daarnaast waren er maar weinig mogelijkheden om aan te geven welk geslacht jij zelf hebt en naar welke seksuele oriëntatie jouw interesse uitgaat. Dat is toch tamelijk belangrijk in een dating app met tientallen miljoenen gebruikers”.

Opkomen voor gelijke rechten is mensenwerk

Rad vertelt dat de wijzigingen in de app echter niet zomaar tot stand kwamen. “We kwamen er al gauw achter dat deze op het eerste oog ‘eenvoudige aanpassingen’ in onze app complexer waren dan we dachten, we wilden het goed doen. Vandaar dat we de hulp van GLAAD inriepen. Nu kunnen gebruikers onder andere hun eigen geslacht bepalen, kiezen of dit wel of niet moet worden weergegeven op hun profiel en in wie ze geïnteresseerd zijn.”

Maar de grootste verandering vond volgens Rad plaats binnen het team van Tinder zelf. “Het begint met bewustwording van het feit dat de transcommunity bestaat, wat de gevoeligheden zijn, en hoe we daar in ons product, én customer service, beter mee om kunnen gaan. Zo is ons hele customer service team nu getraind om blokkades van transgenders door andere gebruikers direct op te heffen én te rapporteren. Dat kun je niet vangen in algoritmes. Goed zorgen voor je community en opkomen voor gelijke rechten is mensenwerk.”

Je bent geen freak

Volgens transgender activist Zackary Drucker is het enorm belangrijk dat bedrijven als Tinder de deuren open zetten voor transgender gebruikers. Om twee redenen. Op de eerste plaats is het voor transgenders enorm belangrijk dat ze zich onderdeel voelen van het normale leven, dat ze geen freaks zijn.

Everybody deserves a fair shot at finding love

“Transseksualiteit bestaat al eeuwenlang, maar mensen associeren het vooral met travestieten in het nachtleven, of pornografie en seks. Dat je als transgender een gewoon mens bent, met een gelijke kans op een succesvolle carrière en een romantische relatie waarin je gelukkig oud kunt worden, is een notie die vooral voor jonge transgenders enorm belangrijk is om zichtbaar te maken. Daarvoor wil je niet per se naar een niche datingsite hoeven gaan. Je wilt gewoon veilig kunnen Tinderen, net als de rest van je vrienden of klasgenoten. Iedereen verdient een eerlijke kans op ware liefde.”

Transgenders staan nu waar gays 25 jaar geleden stonden

Op de tweede plaats zorgt zichtbaarheid van transgenders in de media en op sociale netwerken voor snellere acceptatie door de rest van de mensheid. “Transgender-rechten staan vandaag de dag waar de rechten van gays en de LGBQT community 20-25 jaar geleden stonden. Het is een nieuwigheid die we nog maar weinig terug zien in films, series of in de media. Ben je gay, dan zijn er wel honderden series van ‘Grey’s Anatomy’ tot ‘Game of Thrones’ waarin je jezelf kunt herkennen. Maar als transgender is het zoeken.”

Wat dat betreft mogen we onszelf gelukkig prijzen dat we in Nederland programma’s als ‘Geslacht’ en ‘Hij is een Zij’ kennen. Waar je als transgender vrouw gewoon naar het vrouwentoilet mag. En waar je als transgender ‘Holland’s Next Top Model’ kunt winnen gewoon omdat je de beste bent. Maar dat er ook hier nog een hoop te doen valt aan de volledige acceptatie van transgenders door ze een zichtbare rol in de media te geven, staat buiten kijf.

250.000 transgender Tinder matches

Sinds de nieuwe transgender functionaliteiten op Tinder geïntegreerd zijn, nu amper 4 maanden geleden, zijn er al meer dan 250.000 matches gemaakt tussen transgender ‘koppels’. Een statistiek waar Sean Rad spontaan een groot applaus voor krijgt vanuit de zaal. Toch klopt hij zichzelf liever niet op de rug voor die prestatie:

Part of being human is looking out for other humans

“Transgenders zijn net zoveel onderdeel van onze maatschappij als ‘normale’ genders en door ze in de media en op platformen als Tinder ook als normaal te behandelen creëer je empathie en acceptatie. Part of being human is looking out for other humans. En juist als CEO van een techbedrijf heb je een verantwoordelijkheid om daarin leiderschap te tonen. Want als jij het voortouw neemt in het normaal vinden van een gegeven, heb jij de macht om iets te veranderen in de wereld.”

Marjolijn Kamphuis is Creative Director bij OK GO en hoofdredacteur van Vance.nl. Ze schrijft onder meer over technologie, media innovatie, inspiratie en creativiteit.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.