UberEATS in de problemen na seksistische promo - Vance

Nu aan het lezen

UberEATS in de problemen na seksistische promo

Foto: Shutterstock/Subbotina Anna

UberEATS in de problemen na seksistische promo

Je hebt honger maar geen zin om boodschappen te doen en te koken. No problemo! UberEATS is hier om jou van al je kookzorgen af te helpen en bezorgt je maaltijd lekker makkelijk aan huis. In India lijken vooral de vrouwen van deze dienst te profiteren, en dan met name op een wel hele bijzondere feestdag…

Wife Appreciation Day

De bezorgdienst lag gisteren onder vuur in India vanwege een opvallende advertentie. 17 september is namelijk ‘Wife Appreciation Day’ – ja echt – in dit land dat bekend staat om zijn beruchte positie jegens vrouwen. De promo van de bezorgdienst luidt, en dit is echt geen grap:

“Bestel nu op UberEATS en laat je vrouw een dag vrij nemen van de keuken. Gebruik de code ‘nocookingday’.”

UberEATS suggereert met de actie dat alle getrouwde vrouwen de hele dag in de keuken staan. Een gevaarlijke en seksistische statement die, terecht, meteen fel wordt bekritiseerd op Twitter.

Onacceptabel

Uber biedt naar aanleiding van de kritiek snel excuses aan op Twitter en zegt dat de promo volledig ongepast is. Hoofd Marketing van de dienst, Bozoma Saint John, vindt de actie ook onacceptabel.

Onder vuur

De seksistische promo speelt in op het stereotype dat vrouwen altijd achter het aanrecht staan. En geef toe, hier wordt ook in Nederland nog weleens over gegrapt. Helaas is seksisme jegens vrouwen in India een veelvoorkomend probleem. Afgelopen zomer werd Indiase vrouwen zelfs aangeraden na middernacht thuis te blijven om misbruik of moord te voorkomen. Als tegenreactie op deze uitspraak werden er massaal foto’s gepost van vrouwen tijdens het uitgaan met de tag #AintNoCinderella. De promo van UberEATS bevestigt het stereotyperende beeld van vrouwen in India wederom.

De taxidienst Uber, waar UberEATS onderdeel van uit maakt, ligt al het hele jaar onder vuur. Zo werd een voormalige werknemer beschuldigd van seksuele intimidatie, waarop twintig mensen werden ontslagen. Het bedrijf kon dit nieuwe voorbeeld van seksisme dus zeker niet gebruiken. Blijkbaar leert niet iedereen meteen van zijn fouten.

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.