Zo voorkom je dat weekend een ontsnapping is aan je carrière

Nu aan het lezen

Zo voorkom je dat het weekend een ontsnapping is aan je carrière

Zo voorkom je dat het weekend een ontsnapping is aan je carrière

Een lading bakstenen, zo omschrijft professioneel carrièreswitcher Christine Zimmerman het ontnuchterende gevoel na een heerlijk weekend.

”Het besef dat maandag er weer aankomt, geeft een angstig gevoel in je maag. Een onwelkom duwtje van de realiteit. Een diepe, vermoeide zucht die zegt: ‘Echt? Ben ik hier alweer? Vijf dagen verwijderd van de volgende twee dagen van vrijheid?

office

Lui

De werknemer bij het Startup Institute bevroeg door het terugkerende gevoel haar arbeidsethos en schrijft hierover in Time. Ze denkt misschien wel lui te zijn als persoon, ongeacht het bedrijf waar ze werkt.

Het blijkt geen luiheid maar diepgewortelde werkontevredenheid. Hoe eenzaam en geïsoleerd het ook voelt en hoe groot de focus ook is op het vinden van je passie, is die onvrede nog steeds de norm in onze maatschappij. Zo voelt slechts 31,5 procent van de Amerikanen zich werkelijk verbonden met hun werk.

Hoewel het geen checklist is die je kan afwerken en er continu aan zal moeten worden gewerkt, vond Zimmerman zeven elementaire zaken om tot de groep mensen te behoren die het weekend niet nodig hebben om te ontsnappen aan hun dagelijkse werkroutine.

1. Begin met een terugblik

In plaats van zeggen dat je een nieuwe carrière nodig hebt, kan je beter energie steken in het kijken naar wat je houdt in je huidige positie. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat er een scenario is waarin je huidige baan wél goed zou voelen? En is dat een realistische optie? Als je met plezier je functie vervult maar telkens in de clinch ligt met je baas, is een carrièreswitch misschien niet eens noodzakelijk.

Stel jezelf voor meer duidelijkheid deze vragen:

  • Als geld niet belangrijk zou zijn, wat zou ik dan doen?
  • Over wat voor functie zou ik enthousiast vertellen tegen mijn vrienden en familie?
  • Wat maakt me het meest nieuwsgierig?
  • Waar ben ik het meest goed in?
  • Wat heeft mijn grootste passie?
  • Welke projecten (betaald of vrijwilliger) bevielen het best en waarom?
  • In wat voor werkomgeving gedij ik goed? In samenwerkingsverband of zelfstandig? Heb ik structuur nodig of kan ik werken in een chaotische ruimte?

2. Zoek uit wat je motiveert

Dikke kans dat als je ongelukkig was in je laatste baan, de grootste motivatiefactoren negatief waren, zoals emotionele of economische druk (het betaalde goed) of gezapigheid omdat je het al zo lang deed. Volgens het boek The Reasons We Work zijn echter directie motivators meer effectief voor je werkresultaten.

Zimmerman stelde de drie P’s op: play, purpose en potential. Vervul je met een potentieel nieuwe functie je nieuwsgierigheid? En past het bij je persoonlijke doelen? Dan ben je op de goede weg. Vergeet de laatste P; paycheck, teveel focus hierop maakt je op de lange termijn niet gelukkiger.

3. Ontwikkel jezelf als merk

Je persoonlijke merk is je professionele identiteit en de manier waarop je dit vormgeeft. Dit is een belangrijk aspect van de manier waarop je jezelf positioneert in het vinden van een carriere dat bij je past. Kijk dus kritisch naar je online profielen (LinkedIn) en of nieuwe platformen om jezelf te presenteren zijn te vinden. Het gaat niet alleen om een digitale manier van jezelf in de markt zetten: alles wat je doet in interactie draagt bij aan jezelf als merk.

4. Neem een mentor (of meerdere)

Net zoals veel dingen in het leven, kan je niet alles alleen doen. En dat is maar goed ook. Een veelgehoord advies is dan ook een mentor te nemen. Zimmerman tipt nooit te vertrouwen op één persoon als het gaat om carrière advies. Daarnaast legt dit veel druk op één iemand.

Verzamel in plaats daarvan een groep mensen met een scala aan perspectieven. Een voorwaarde is dat het mensen zijn die je vertrouwt en respecteert – en dus geen leeftijdsgenoten. Je kan deze mensen om advies vragen als je obstakels tegenkomt en luister goed en kritisch naar wat ze te zeggen hebben. Het belangrijkste aan vragen om feedback: kom terug bij diegene die je heeft geholpen om te laten weten hoe het ging. Hiermee creëer je een duurzame relatie.

5. Pitch! Pitch! Pitch!

Over jezelf welteverstaan. En maak hem beter! Ontwikkel een 30-seconden durende pitch zodat je direct iets klaar hebt als mensen je willen helpen. Benadruk vooral je kracht en passie, maar doe dit wel op jouw manier en wat bij je gewenste functie en bedrijf past. Hoe vaker je pitcht, hoe beter je kan zien hoe mensen ergens op reageren.

6. Tot slot: sluit geen compromissen

Je echt verbinden met bovenstaande punten vereist een enorme mentale en emotionele investering energie. Doe je dit – en blijf je dit ontwikkelen – dan ben je al halverwege op weg naar de carrière waar je van houdt.

Maar omdat werkloosheid óók heel moeilijk is (de auteur heeft dit zelf meegemaakt), kan het verleidelijk zijn het eerste de beste werkaanbod aan te nemen. Zimmermans boodschap: doe jezelf niet tekort en sluit geen compromis. Je weet wat je interesseert, welke capaciteiten je hebt en hoe je de perfecte carrière kan vinden. ”Houd vol en richt je op het einddoel: behoren tot die 31,5 procent.”

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.