Girlsday: Meisjes worden overgehaald om te kiezen voor technologie

Nu aan het lezen

Duizenden meisjes worden morgen overgehaald om voor een carrière in de technologie te kiezen

Duizenden meisjes worden morgen overgehaald om voor een carrière in de technologie te kiezen

Eén van de grootste problemen waar techbedrijven mee worstelen, is dat er veel te weinig vrouwen in deze sector werken. Dat speelt in Silicon Valley, maar ook in Nederland. Gelukkig zijn steeds meer mensen daarvan doordrongen. Bedrijven passen er hun beleid op aan; ze zijn transparanter geworden in het delen van cijfers en leggen uit welke maatregelen ze nemen. Onlangs sprak Carmen hier bijvoorbeeld nog over met Microsoft.

Maat het probleem begint al op jonge leeftijd. Meisjes moeten al van jongs af aan leren dat ze later -als ze groot zijn- bijvoorbeeld programmeur kunnen worden. Ze moeten spelenderwijs kennis maken met technologie op de basisschool en op de middelbare school zien wat de carrièremogelijkheden zijn, voordat ze hun profiel kiezen. Ik heb zelf VWO Natuur & Techniek gedaan en zat in de klas met 14 jongens en 1 meisje, dat zegt denk ik genoeg.

Girlsday

Eén van de organisaties die jonge meisjes wil laten zien wat de mogelijkheden zijn op het gebied van werken in de technologie-sector is het VHTO. Een organisatie waarvan de volledig naam luidt: Landelijk Expertisebureau Meisjes/Vrouwen en Bèta/Techniek. Een naam die de lading dekt, maar ik ben blij dat ik ze gewoon VHTO kan noemen.

Anyway: deze club onderneemt hele interessante initiatieven om meisjes enthousiast te krijgen voor een toekomstige baan in de technologie. Zo organiseren ze iedere dag Girlsday. Dat is een dag waarop bedrijven hun deuren open stellen voor meides tussen de 10 en 15. Zo kunnen zij met eigen ogen zien hoe het er aan toegaat bij dit soort bedrijven en leren met wat voor toffe en belangrijke dingen je aan de slag kunt.

Salesforce

Morgen vindt Girlsday plaats en gaan duizenden meisjes langs bij bedrijven. Eén van de bedrijven die meedoet is Salesforce, een bedrijf dat software maakt voor andere bedrijven om hun relatie met klanten te kunnen verbeteren. Dat klinkt suf, maar Salesforce wil graag laten zien waarom datgene waar ze mee bezig zijn zo tof is.

VHTO Girlsday

“Onze wereld verandert in rap tempo. Big data toont aan dat grote steden hard blijven groeien. Dit heeft natuurlijk enorme impact op de samenleving. We zien een toename van 1-persoons huishoudens en hele kleine gezinnen met in de hoofdrol de vrouw. Doorgaans is de vrouw en moeder de hoogst opgeleide. Die wereld is straks een grotendeels digitale wereld met arbeidsplaatsen die IT-gerelateerd zijn. Daarom is Girlsday zo belangrijk”, vertelt Anouska Post, Regional Vice President Enterprise bij Salesforce.

“Donderdag gaan meer dan 10.000 meiden op onderzoek naar hun mogelijkheden bij verschillende bedrijven. Uit ervaring weet ik hoe positief deze ervaring is bij het kiezen van een relevant vakkenpakket en soms zelfs al bij het verkrijgen van hun ‘future job’.”

IBM

Bij IBM kunnen gaan meiden morgen robots bouwen. Stephanie Cleijpool die bij IBM, vertelt waarom ze het zo belangrijk vindt dat haar werkgever meedoet: “Nog te weinig meisjes zijn zich bewust van hun carrièremogelijkheden in deze sectoren. De kans is dan ook klein dat ze een keuze maken voor een vervolgopleiding in die richting. Als ik terugkijk op mijn middelbareschooltijd was er ook geen moment dat ik eraan dacht om die kant op te gaan. Inmiddels werk ik zelf ruim vijf jaar met veel plezier in de IT.”

“Tijdens Girlsday laat ik de meiden zien hoe leuk het is om met techniek bezig te zijn en wat een mooie en handige toepassingen kunstmatige intelligentie kan hebben.”

IBM Girlsday

Naast Salesforce en IBM doen ook andere grote bedrijven mee. Denk aan Microsoft, Philips, Shell, ASML, Ziggo en KPN. Maar ook kleinere bedrijven en opleidingen doen mee. Om te zorgen dat er zoveel mogelijk meisjes deelnemen, heeft het VHTO scholen benaderd die vervolgens met de hele halve klas langsgaan bij een bedrijf. En dat heeft er toe geleid dat ruim 300 bedrijven morgen samen meer dan 10.000 meiden ontvangen!

Ik hoop dat het het er voor zorgt dat de meisjes enthousiast worden over een mogelijke carrière in de technologie en ze gaan nadenken over de keuze voor een Natuur & Techniek-profiel, gevolgd door een bèta-opleiding.

Elger van der Wel is 30 jaar, woont in Utrecht en werkt als Chief Content bij OK GO. Hij schrijft regelmatig op Vance over uiteenlopende onderwerpen.

Meest gedeeld