Waarom vrouwelijke kledingmaten niets over het figuur zeggen

Nu aan het lezen

Waarom vrouwelijke kledingmaten niets over het figuur zeggen

Waarom vrouwelijke kledingmaten niets over het figuur zeggen

Wij vrouwen pinnen ons nogal vast op onze kledingmaat. Alsof het bij onze identiteit hoort. Je hebt dan vast ook wel eens gemerkt dat je soms met twee verschillende maten meet. Bij de ene winkel past maat M perfect, bij de andere winkel die ernaast zit is ‘ie opeens te klein. Wees gerust, het ligt niet aan jou.

Vox legt uit hoe dit zit. Marilyn Monroe had in haar tijd maat 42, wat voor die tijd slank was. In deze tijd zou ze een maat hebben tussen de 34 en 40. Dit laat zien hoe ons systeem in het labelen van maten is veranderd.

Dion Lee, een redacteur van Vox, besloot de proef op de som te nemen, door naar drie verschillende winkels te gaan en broeken van dezelfde maat te passen. Ze kocht een broek bij Topshop, Zara en Forever 21. Alle drie waren ze gelabeld als maat 34. De broek van Zara was te groot, van Forever 21 te klein en die van Topshop zat goed. Vreemd.

Marketingstrategie

Volgens Lee komt dit door een marketingstrategie die kledingmerken hebben doorgevoerd. Zo maakten ze van maat 36 maat 34, zodat vrouwen zich slanker zouden voelen en meer kleding zouden kopen. Dus dit maakt de maten op je kleding nog vager en abstracter. Terwijl wij steeds groter en dikker worden, worden onze maten steeds kleiner. Het is dus niet heel gek dat je wisselt tussen verschillende kledingmaten, omdat winkels blijkbaar hun eigen maten hanteren.

In het filmpje hieronder wordt het allemaal goed uitgelegd.

Hoi! Wij maken Vance. Met een klein redactieteam schrijven we elke dag over toffe films en series maar ook over ander belangrijk nieuws in de wereld. Wil je dat wel eens van dichtbij bekijken door stage te lopen op onze redactie? Stuur dan eens een mailtje naar redactie at vance punt nl. Brabantse roots niet verplicht, Bossche bol meenemen op eerste gesprek mag wel.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.