Waarom die privacy-mailtjes van de afgelopen dagen wél ergens op slaan - Vance

Nu aan het lezen

Waarom die privacy-mailtjes van de afgelopen dagen wél ergens op slaan

Waarom die privacy-mailtjes van de afgelopen dagen wél ergens op slaan

De afgelopen dagen klaagden mensen online steen en been: ze werden bestookt met mails van bedrijven waarin hen werd gevraagd opnieuw toestemming te geven voor het ontvangen van een nieuwsbrief of om hen op hun nieuwe privacyvoorwaarden te wijzen.

Dat heeft ermee te maken dat vanaf vandaag overheden, bedrijven, stichtingen en instellingen precies bij moeten houden wat er met de data van hun klanten of leden gebeurt.

Techbedrijven

Onder deze nieuwe Europese privacywet heb jij het recht om te bepalen wat er met jouw gegevens gebeurt. Bedrijven moeten daarnaast kunnen aantonen wat ze er precies mee doen.

De wetgeving is een vervanging van de oude WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens) die nog stamt uit 2001. Deze wet snijdt geen hout meer nu grote techbedrijven zoals Facebook en SnapChat ons soms beter lijken te kennen dan wij onszelf.

Miljoenen pagina’s

YouTube-kanaal NOS Mashup vroeg zich voor de gelegenheid af over welke data deze bedrijven precies beschikken, hoe ze hieraan komen en wat ze ermee doen.

Samen met influencers Zoey Ivory (winnares Dance Dance Dance en voormalig Miss Nederland) en Jiami Jongejan (YouTuber) vroeg NOS-redacteur Danny Simons hun persoonlijke data op bij acht techbedrijven waaronder Facebook, Instagram, Netflix, Spotify en Tinder.

De resultaten die de drie ontvingen zijn enorm. Uitgeprint zou de informatie passen op zo’n drie miljoen A4’tjes. En dat gaat om slechts drie personen. Om een beeld te schetsen: die miljoenen pagina’s uitgelegd, is dezelfde afstand als die van Utrecht naar Parijs en weer terug. De inhoud van de pagina’s varieerde van Google-zoekresultaten uit 2012 tot de gespreksgeschiedenis van datingapp Tinder.

YouTuber Jiami zegt wel te weten dat bedrijven over meer data te beschikken dat je denkt, maar: “Het blijft schokkend om te zien hoeveel het dan precies is. Dat vond ik toch best wel heavy.”

Toestemming vragen

Het wordt pijnlijk duidelijk hoe immens veel data we bewust en onbewust achterlaten op het internet. Let wel: het experiment van NOS Mashup werd gedaan onder de oude wetgeving. Onder de nieuwe wetgeving – genaamd AVG – moet het mogelijk zijn om van bedrijven te vragen deze data te verwijderen. Zij zijn voortaan bij wet verplicht toestemming te vragen en moeten gebruikers goed voorlichten.

Niet voor niets

Die veelbesproken mailtjes over je privacy zijn er dus niet voor niets. Bedrijven slaan namelijk enorm veel data van je op waarvan je vaak niet eens wist dat ze het hadden. Het goede nieuws: met de nieuwe wetgeving komen zij er niet mee weg om zaken te verstoppen in ingewikkelde privacyvoorwaarden.

Onder de nieuwe wet moet nog blijken hoe makkelijk het is je persoonsgegevens te beheren en bewaken, maar dat het een signaal is dat burgers zelf het recht hebben om te bepalen wat er met hun gegevens gebeurt, is helder.

Hoi! Wij maken Vance. Met een klein redactieteam schrijven we elke dag over toffe films en series maar ook over ander belangrijk nieuws in de wereld. Wil je dat wel eens van dichtbij bekijken door stage te lopen op onze redactie? Stuur dan eens een mailtje naar redactie at vance punt nl. Brabantse roots niet verplicht, Bossche bol meenemen op eerste gesprek mag wel.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.