Waarom lofredes nooit te vroeg komen - Vance

Nu aan het lezen

Waarom lofredes nooit te vroeg komen

Waarom lofredes nooit te vroeg komen

Dat een compliment fijn is om te krijgen én geven, wist ik wel. Maar dat je het ook in je dagelijkse routine kan opnemen, net zoals je ‘hallo’ en ‘eet smakelijk’ zegt, níet. Ik zag het toch meer als een momentje, wanneer iemand is geslaagd, écht iets uitmuntend heeft gedaan of ach, gewoon een hele leuke broek aan heeft.

Een inspirerend filmpje van een leraar op een school voor speciaal onderwijs herinnerde mij aan de kracht van een compliment en hoe dit kinderen en volwassenen laat groeien. Het is jammer dat we dat niet vaker doen, vonden dan ook de oprichters van het ludieke maar immens populaire Tribute, ‘het meest waardevolle cadeau op aarde’.

Surprise deluxe

Met behulp van Kickstarter en business angels wisten de Amerikaanse Andrew Horn en zijn zakenpartner (‘Wiens yang past bij mijn bankhang Netflix liefhebbende Ying’) het verlangen om aanwezig te zijn bij je eigen begrafenis (‘niks nieuws’), om te buigen naar een manier om bekenden al eerder in het zonnetje te zetten. Hij haalde zo’n 800.000 dollar op, aantonend dat de hang naar waardering leeft onder mensen. ”En waarom zou je een klein ding zoals de dood in de weg laten staan van een mooie lofrede voor mensen waar je van houdt?”

Via zijn platform kunnen mensen nu voor hun geliefde op verrassende en makkelijke wijze een video monteren waarin ze de waardering voor elkaar kunnen uitspreken. Het ultieme doel van de makers: dat niemand van de kijkers het droog houdt. Zelf zat ik ooit mijn tranen weg te slikken toen er zo’n video van mijn moeder op mijn surprise party verscheen, aldus Horn. ”Na een tijdje was ik het zat, en liet ik het gewoon gaan.” Hij huilde zo’n twintig minuten lang.

Hallmark

Voor 25 dollar kan je nu zelf zo’n video maken en – vrij risicoloos – testen of complimenten geven écht goed is. Voor meer geld zal iemand van het bedrijf een vriendenlijst mailen met persoonlijke vragen over diegene die in het zonnetje wordt gezet (‘Wat bewonder je zo aan Jerry?’), leren ze je hoe je het zelf kan filmen en monteren zíj de blije bedoeling in elkaar.

Horn hoopt dat Tribute de ‘Hallmark-kaart van de videoberichten wordt’, zegt hij in een interview met The New Yorker. Tribute meet bijzondere statistieken om erachter te komen of dit werkt: ”Tachtig procent van de mensen die onze filmpjes gebruiken hebben aangegeven tranen te huilen van geluk.”

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.