Waarom 'genderfluïde' Vogue-cover met Gigi en Zayn leidt tot felle kritiek

Nu aan het lezen

Waarom deze ‘genderfluïde’ Vogue-cover met Gigi en Zayn leidt tot felle kritiek

Waarom deze ‘genderfluïde’ Vogue-cover met Gigi en Zayn leidt tot felle kritiek

Genderfluïde mode is zo’n term die je te de laatste tijd veel hebt gehoord. Grote modelabels wijden hele collecties aan de genderhokjesontwijkende kleding en steeds meer kledingketens weten hun weg te vinden naar de boyfriend annex girlfriend outfits.

Heel positief, zou je zeggen. Want kleding gaat immers om vormen, materialen en patronen en niet het geslacht dat er onder zit.

Genderfluïde

Dat zijn ook de wijze woorden van Gigi Hadid, it-girl en model, die samen met vriendje en muzikant Zayn Malik schittert op de cover van de Amerikaanse Vogue deze maand.

Hun outfits zijn respectievelijk genderfluïde, propageren de twee in een interview in het blad. Zij in mannenkleding, hij in haar kleding die ze allebei ‘geregeld uit elkaars kast jatten’.

De kop van het tijdschrift zegt genoeg over de huidige trend die modeland dicteert: “Gigi Hadid and Zayn Malik Are Part of a New Generation Embracing Gender Fluidity.”

GIRLS IN SUITS @voguemagazine August @inezandvinoodh @tonnegood

A post shared by Gigi Hadid (@gigihadid) on

Kritiek

Terecht dat het tijdschrift dit onderwerp aansnijdt maar voor zover de wereld weet, identificeren Zayn en Gigi zich niet als genderfluïde. Twitteraars vinden nu dat het tijdschrift de term verkeerd gebruikt. Het feit dat mannen en vrouwen van kleding ruilen, betekent niet dat ze genderfluïditeit representeren – je zegt simpelweg nog steeds dat het gaat om mannen en vrouwen, vinden critici.

Vogue wordt flink bekritiseerd om de keuze van deze ‘rolmodellen’. Zayn en Gigi hebben niet gereageerd op de kritiek en posten vol trots de foto’s van de shoot op hun Instagram.

Nina (22) is redacteur bij Vance.nl Ze schrijft over generatieperikelen, succes en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.