Vier tips voor een TEDxtalk volgens de spreekcoaches

Nu aan het lezen

Vier tips voor een geniale TEDxtalk volgens de spreekcoaches

Vier tips voor een geniale TEDxtalk volgens de spreekcoaches

Voorafgaand aan een TEDx-event gieren de zenuwen door de ruimte, de sprekers zijn gezond gespannen en de organisatie kijkt uit naar de uitwerking van hun voorwerk: inspirerende talks die het publiek niet onberoerd laten.

De mensen die onderbelicht blijven, zijn de coaches. Elke deelnemer aan een Tedx event krijgt begeleiding. Een Tedxtalk is namelijk geen normale lezing; het is een deelname aan een ervaring.

Rode stip

Staan op de rode stip van een TEDx podium, vereist wel wat vaardigheden. Internationale TEDx speakercoach Nienke van Bezooijen trainde voor TedXAmsterdamWomen spreker Senay Ozdemir. Volgens haar is het grootste verschil met een normale presentatie dat een TEDxtalk hyperceconcentreerd is: qua boodschap maar vooral qua tijd. Je hebt afhankelijk van je presentatie slechts een paar minuten om je publiek te overtuigen van jouw idee, aldus Nienke.

“Chris Anderson, de oprichter van TED, zegt: het doel van een talk is het planten van een zaadje in zoveel mogelijk hoofden van de wereld. Dat vraagt om een andere skill dan gewoon presenteren. Het vraagt om authenticiteit, verbondenheid, echtheid. Een goede TEDxtalk maakt dat gevoel van: wauw, dat vergeet je nooit meer.”

Vaste formule

Spreekcoach Bonnie Williams haalt het feit aan dat TEDxtalks soms een negatief imago hebben. Het concept, ooit geroemd vanwege zijn snelheid en impact, wordt nu vergeleken met een vast stramien: niet écht inspirerend.

Williams: “Voordat ik TEDxsprekers ging coachen, vroeg ik: moet ik mij aan een bepaalde formule houden? Nee, zegt de organisatie. Zelfs niet zelfs.”

Met alle vrijheid van dien geven de spreekcoaches een paar tips vrij voor de ultieme TEDxtalk.

1. Weet wie je bent

“Als spreekcoaches rusten wij niet voordat onze sprekers dat zelf voelen. Het kunnen geven van een talk vereist skills, maar het begint bij jezelf. As je niet zelf weet wie je bent kan je het niet overbrengen.”

De coaches krijgen jaarlijks immens veel verzoeken om te worden gecoacht om zo op een TEDx podium terecht te komen. “Ik vraag ze dan: maar wat is je idea worth spreading? Heb je ‘slechts’ een goed bedrijf? Forget it.

2. Begin bij het einde

Je komt bij de kern van een goed verhaal door aan het einde te beginnen, zegt coach … Voordat zij haar sprekers begeleidt naar die geliefde talk, onderwerpen ze hen aan een vragenvuur. Wie ben je, wat wil je doen, en waarom? Vanuit daar komt het verhaal. Om tot de kern te komen vragen ze de spreker in spé: als je één zin hebt die je mag delen met je publiek, wat is die zin dan? Uit die zin rolt vaak de titel van de talk.

3. Krachtige communicatie

Volgens spreekcoach Bonnie Williams vereist een goede TEDxtalk de kracht van interactie. Dat heb je nodig om gedrag te beïnvloeden en je publiek omver te werpen. Ze tipt daarom: Denk aan de impact van interactie en welk effect het heeft om gedrag te beïnvloeden. Williams: “Vraag jezelf daarbij af: wat wil je dat de mensen in de zaal voelen?” Die emoties mogen doorklinken in je spreektoon, zegt Williams, afhankelijk van je doel. Ontroeren, of juist lichtvoetig te laten voelen.

4. Verspil geen tijd

Dit staat letterlijk in de TED Commandments, de geboden of regels waar je je aan moet houden. Naast voorschriften als ‘laat je publiek huilen of lachen’ staat in de tedregels geschreven dat je je tijd nooit moet verspillen aan bijvoorbeeld het bedanken van je publiek. Een andere faux pas is over je tijd heengaan. Heb je 10 minuten de tijd om te spreken? Hou je daaraan, anders heeft degene na je minder tijd.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.