Tech Thursday: Welke sociale media zijn het meest geschikt voor mijn bedrijf?

Nu aan het lezen

Welke sociale media zijn het meest geschikt voor mijn bedrijf?

Welke sociale media zijn het meest geschikt voor mijn bedrijf?

Ben je het spoor bijster over je privacy-instellingen? Leiden je apps je teveel af en grijp je keer op keer naar hetzelfde wachtwoord? Fear no more en drop je vraag bij tech-expert Eveline Meijer. Succes gegarandeerd.

Het is tegenwoordig onvermijdelijk: als je een bedrijf hebt, moet je wel op sociale media zitten. Probleem is echter dat er inmiddels talloze sociale netwerken zijn en je kunt ze echt niet allemaal onderhouden. Bovendien is niet ieder platform geschikt voor jouw bedrijf. Voor welke ga je dan?

Wat doet je bedrijf?

Het meest belangrijk voor je keuze is bepalen wat je bedrijf precies doet, en welke content daar het beste bij past. Bied je bijvoorbeeld consultancy-diensten aan, dan zul je weinig doen wat visueel interessant is. Een visueel platform past dan dus minder goed. Beter is om je te focussen op plekken waar je vooral tekst kwijt kunt, met misschien af en toe een foto. Heb je een webshop, dan is een visueel platform juist beter.

Zo is direct duidelijk dat geen enkel bedrijf hetzelfde is, en er dus geen eenduidig antwoord is op de vraag welk sociaal medium het beste is voor bedrijven. Maar er is wel een beginnersfout die veel mensen maken: overal op aanwezig proberen te zijn.

Met alle media die er inmiddels zijn, is het lastig om ze ook allemaal te onderhouden. Het zijn er veel te veel, maar ieder platform heeft ook zijn eigen soort content. Wat op Instagram werkt, werkt bijvoorbeeld niet op LinkedIn. Instagram is veel meer op consumenten gericht dan LinkedIn. Probeer dus ook niet om overal aanwezig te zijn, maar onderzoek waar je doelgroep zich bevindt en wat voor soort content je aanbiedt.

Facebook

Facebook is een platform dat voor vrijwel ieder bedrijf goed te gebruiken is, met name omdat het by far het grootste sociale medium ter wereld is. Volgens de laatste cijfers heeft het platform maar liefst 2,23 miljard maandelijks actieve accounts. 279 miljoen daarvan zitten in Europa. Op Facebook boor je dus een gigantische potentiële doelgroep aan.

Facebook

Bovendien kun je hier vrijwel alle soorten content kwijt. Van tekst tot foto’s en video’s: alles is mogelijk. Het is tegenwoordig zelfs mogelijk om producten aan je pagina toe te voegen, mocht je een webwinkel hebben. Verder zitten er allerlei soorten mensen en bedrijven op het platform, waardoor de kans groot is dat je doelgroep ook aanwezig is. Daarnaast hoef je op dit platform niet dagelijks wat te plaatsen om de interactie met mensen hoog te houden. Daardoor heb je er minder werk aan.

Facebook heeft echter wel een duidelijk nadeel. Door wijzigingen in de tijdlijn verschijnen berichten van pagina’s en bedrijven minder. Je valt dus minder snel op tussen de stroom aan berichten. Wil je wel opvallen, dan zul je moeten adverteren. En dat kost geld. Het enige moment dat Facebook niet geschikt is voor jouw bedrijf, is dus als je geen budget hebt voor advertenties.

Instagram

Instagram is natuurlijk het dochterbedrijf van Facebook, maar wel een heel ander platform. Heb je een bedrijf dat zich minder leent voor visuele content? Sla dit stuk dan over, want dan heb je aan Instagram niks. Maar als je wel veel foto’s en video’s kunt delen, ben je hier aan het juiste adres.

Dit platform heeft inmiddels ruim een miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd, dus ook hier zit een grote potentiële doelgroep. Groot verschil met Facebook is verder dat je op dit platform wel mensen kunt bereiken zonder te betalen, al is er natuurlijk een optie voor adverteren. Maar als je de juiste hashtags gebruikt en toffe content deelt, is de kans groot dat je wel opgemerkt wordt. Een advertentiebudget is dus niet nodig.

Instagram is echter wel een platform waar je vooral consumenten mee zult bereiken. Als dat je doelgroep is, is dat natuurlijk geweldig. Maar ook voor business-to-business-bedrijven kan Instagram een interessante aanvulling zijn. Je kunt een mooie blik achter de schermen tonen van je bedrijf, wat mensen altijd interessant vinden.

Twitter

Twitter is vooral handig als je korte updates of linkjes naar langere berichten op je website wilt delen. Het platform is snel, vluchtig en biedt kansen voor alle soorten content. En het biedt vooral een goede manier om contact te leggen met je doelgroep. Hier is de drempel namelijk ontzettend laag om op berichten te reageren.

Twitter

Het platform heeft inmiddels 335 miljoen maandelijks actieve gebruikers, die uit alle hoeken van de samenleving komen. Ook hier zit dus een potentiële doelgroep. En zeker voor klantondersteuning kan het handig zijn. Mensen kunnen snel een kort berichtje sturen, waar jij ook weer snel op kunt reageren. En wil je vragen stellen aan je klanten, dan kun je dat met een poll handig doen.

Maar juist omdat Twitter zo snel gaat, is het lastig om er tussen te komen. Tweets verschijnen en verdwijnen ontzettend snel, waardoor je niet altijd opgemerkt wordt. Heb je geweldige content en wordt je opgemerkt, dan kan je bericht snel de wereld over gaan. Maar als je content minder interessant is, ziet vrijwel niemand het.

En hier is het vooral ook belangrijk dat je relevante en interessante content van anderen deelt, zodat je volgers niet denken dat je alleen maar om je bedrijf geeft. Interactie is hier belangrijker dan op welk platform dan ook. Een andere belangrijke regel is dat je je content nooit eenmalig deelt, want dan zien veel mensen het niet. Wees dus niet bang om je bericht een keer of vijf te delen op een dag.

Pinterest

Geloof het of niet, maar Pinterest kan ook een ontzettend handig platform zijn om je bedrijf te promoten. Mits je veel met beeld werkt dan, want tekst kun je hier absoluut niet kwijt. Het platform heeft nu 250 miljoen maandelijks actieve gebruikers wereldwijd, en is daarmee wel wat kleiner dan de andere platformen. Maar dat maakt het niet minder effectief.

Zeker bedrijven die handgemaakte dingen verkopen of zich bezig houden met mode en andere visueel aantrekkelijke producten kunnen hier goed terecht. Pinterest is namelijk een plek waar mensen graag zoeken naar inspiratie en leuke producten. Wel is het een gigantische niche. Mensen zoeken hier vooral naar DIY-projecten, mode, sport, make-up, fotografie en eten. Het is dus niet voor iedereen.

Als bedrijf heb je het voordeel dat je hier niet regelmatig wat hoeft te plaatsen. Daardoor heb je er dus minder werk aan. Daarentegen moet je je borden wel goed indelen. En dat is iets waar je veel meer tijd aan kwijt bent.

Snapchat

Snapchat is een ontzettend populair medium onder jongeren en heeft inmiddels 188 miljoen dagelijks actieve gebruikers wereldwijd. Vallen jongeren dus onder je doelgroep, dan is dit de plek waar je wilt zijn. Daarmee zit je echter ook direct in een niche, waardoor het platform niet voor ieder bedrijf geschikt is.

Toch zitten er zeker een aantal voordelen aan Snapchat. Op dit medium verdwijnen berichten, waardoor je niet per se prachtige content hoeft te delen. Op Instagram ben je misschien wel uren bezig om de beste foto te maken, maar op Snapchat draait het meer om vluchtig. Je kunt binnen een paar minuten dus al wat plaatsen.

Snapchat Discover

Wil je wat via Stories delen, dan zien alleen de mensen die je volgen dat. Maar als je eenmaal een publiek hebt, kun je hier wel ontzettend veel bereik mee creëren.

LinkedIn

Bij LinkedIn denk je misschien vooral aan dat saaie platform waar je ooit je CV ooit eens op hebt gezet. Maar vergis je niet! Er zijn daadwerkelijk veel mensen actief op het sociale medium. Het heeft zelfs 250 miljoen maandelijks actieve gebruikers. En ja, die lezen dus ook content die gedeeld wordt.

LinkedIn is vooral interessant als je je op andere bedrijven richt. Hier kun je lange stukken tekst kwijt met updates over je bedrijf, inzichten in de dingen waar je je mee bezig houdt en voor het vinden van nieuw talent. De content verdwijnt minder snel dan op Twitter en Snapchat, en is niet afhankelijk van advertenties.

Daarnaast hoef je hier absoluut niet dagelijks updates te plaatsen, waardoor je er veel meer onderhoud aan hebt dan aan bijvoorbeeld Instagram of Twitter. En als je jezelf als expert neer wilt zetten, kun je ook in groepen vragen gaan beantwoorden.

Voor iedereen wat wils

Qua sociale media is er dus echt voor ieder wat wils. Richt je je op visuele content, dan kun je het beste met Instagram, Snapchat en eventueel Pinterest aan de gang. Voor de business-to-business-markt is er LinkedIn, waar je ontzettend veel bereik kunt krijgen. En Facebook, dat is voor ieder bedrijf eigenlijk wel interessant.

Maar voor je je in de wereld van sociale media gaat begeven, is het goed om de platformen eens rustig te bekijken en af te bakenen waar je mee gaat beginnen. Je kunt al snel uren kwijt zijn aan het onderhouden van al die accounts, en die tijd besteed je dus niet aan andere facetten van je bedrijf. Een goede stelregel is dus: begin klein en breidt later uit.

Heb jij ook een tech-gerelateerde vraag? Stuur hem naar [email protected] via Twitter naar @_eefj. Misschien wordt jouw vraag volgende week wel beantwoord.

Eveline is 29 jaar, woont in Utrecht en schrijft voor Vance over technologie. Daarnaast is ze een wandelende IMDB en groot fan van Harry Potter, Doctor Who en Star Wars.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.