Mensen werken harder in een postieve werksfeer dan voor een bonus

Nu aan het lezen

Jonge mensen werken harder in een positieve werksfeer dan voor een bonus

Jonge mensen werken harder in een positieve werksfeer dan voor een bonus

Kiki Bakker (35) geeft bedrijven advies op gebied van Employee Advocacy & Engagement. Vanaf nu zal zij zich op Vance uitlaten over een bedrijf dat het goed, of juist wat minder goed aanpakt qua aansturing van de eigen medewerkers. 

Het is nog altijd hommeles bij RyanAir. Weer moet de airline vluchten schrappen. De prijsvechter zelf stelt dat (door een nieuwe wet) piloten te veel (en ook nog eens allemaal tegelijk) hun verlof opnemen. Ondanks een in het vooruitzicht gestelde bonus, weigeren de piloten om vakantiedagen in te leveren en met extra vlieguren het bedrijf te helpen in deze crisis. Sterker nog, de piloten komen juist in opstand. Ze weigeren meer te doen dan het minimaal verplichte werk.

Werk als levensvervulling

Werk vormt een steeds belangrijker aspect in de levensvervulling van mensen. Met name millennials op de arbeidsmarkt verwachten veel van hun werkgever. Er lijkt – met name in nieuwe bedrijven – een nieuwe generatie werkgevers op te staan die van meet af aan aandacht besteedt aan het geluk en welzijn van de werknemer. Vanuit de gedachte dat blije mensen productiever en creatiever zijn in hun werk, maar ook om de betrokkenheid bij het reilen en zeilen van het bedrijf te vergroten.

Bij Ryanair heeft men deze beweging overduidelijk gemist. Zo schreef een oud-piloot dat piloten onder werktijd zelf hun water moeten aanschaffen. Overvolle vluchtschema’s zijn aan de orde van de dag en er wordt gesjoemeld met hun rechten op rust. De bestuursvoorzitter lijkt het niet zo serieus te nemen: “Sommige piloten zijn zo vol van zichzelf. Ik daag elke piloot uit om te vertellen hoe je vermoeid kunt zijn als je bij wet niet meer dan 18 uur per week mag vliegen.”

Geen bonus maar een positieve toekomst

Zelfs met een bonus krijgt het management de piloten niet extra aan het vliegen. Liever dan een eenmalig bedrag willen ze een „positieve toekomst” voor Ryanair en het personeel, schrijft NRC. De uitspraak over luie piloten belooft niet veel goeds voor die positieve toekomst.

Terwijl bedrijven die zo instrumenteel naar hun personeel kijken, de slag om nieuw talent op de arbeidsmarkt gaan verliezen. Het gaat niet langer alleen om arbeidsvoorwaarden, mensen willen werken in een bedrijfscultuur waar zij zich thuis en veilig voelen.

Jonge bedrijven

Deze cultuur zie je veelal bij nieuwe jonge bedrijven, want het wijzigen van een oude cultuur is nog niet zo eenvoudig. De belangrijkste oorzaak van het falen van cultuurverandering is dat de top van het bedrijf niet in die verandering gelooft. Het invoeren van flexwerken landt nooit als de directeur een eigen kamer houdt. Als de bestuursvoorzitter van Ryanair zijn personeel echt lui vindt, dan gelooft niemand dat er een positieve toekomst aan zit te komen.

Het financieel en mentaal uitknijpen van je personeel is iets waar we als maatschappij geen goed woord voor over zouden moeten hebben. Een cultuurverandering is in veel bedrijven nodig, waarin – zonder dat de kosten de pan uit hoeven te rijzen – het personeel weer als volwaardig mens wordt gezien, juist op die werkvloer waar men 40 uur per week doorbrengt. Als jij goed voor jouw mensen zorgt, zullen ze in tijden van crisis ook hun bijdrage leveren aan het bedrijf. Wat je geeft, kun je immers terug verwachten.

Foto: Shutterstock

Kiki Bakker was tot voor kort campagne manager bij de VVD in Den Haag tijdens o.a. de landelijke Tweede Kamer verkiezingen. Nu helpt ze bedrijven met het creëren van een productieve en goede werksfeer voor hun medewerkers als zelfstandig employee advocacy & engagement manager. Kiki studeerde bedrijfskunde en rechten aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.