Is een groepsreis de oplossing voor hoge bruiloftskosten?

Nu aan het lezen

Is een groepsreis de oplossing voor hoge bruiloftskosten?

Is een groepsreis de oplossing voor hoge bruiloftskosten?

12.000 euro is wat een Nederlander gemiddeld neerlegt voor de mooiste dag van zijn leven. Locatie, catering, dé jurk en leuke extraatjes zoals een photo booth zorgen voor een kostenplaatje waar je met gemak een paar retourtjes Copacabana voor kan boeken.

En dat is precies wat veel newly weds na hun bruiloft doen. Ze nemen het vliegtuig, ontvluchten de rommel en tortelen nog even romantisch na in hun zelfgesmede liefdesbubbel. Wittebroodsweken steken ook zo lekker af bij een tropisch eiland, zullen we maar zeggen.

Al dat gefeest kan rekenen op flinke kosten, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Bovendien is het nergens voor nodig, vinden steeds meer millennials. Te herkennen aan een koffiemok in de hand werken zij lange dagen tegen een veelal relatief laag uurtarief (hallo, flex-economie!). Het is daarom niet gek dat onze bruiloft-trends met ons mee veranderen.

Recordbedrag

In Amerika nemen budgetbewuste millennials alvast de proef op de som door dure recepties te vermijden (uitgaven: overnachting, cadeaus, een chique tuniekje die je écht nieuw moet scoren uit de winkel) en hun eigen huwelijksfeest onder de loep te nemen. Want hoewel we steeds minder trouwen en langer samenhokken, mag het Amerikaanse huwelijksfeestje gemiddeld 35.329 dollar kosten. Een recordbedrag en bijna het driedubbele van een Hollandse bruiloft.

Een nieuwe trend is daarmee geboren. Want waarom zou je zoveel geld neerleggen met zijn tweeën als je de kosten ook kan splitten? Huwelijksreizen worden steeds meer een groepsding, schrijft Quartz. Ook nodigen we iets minder gasten uit dan vroeger. Want dan weer tot tevredenheid kan leiden van genodigden wiens beurs zo leeg is als een gemiddelde kantoormaag voor de lunch.

Piña coladas

Uit een onderzoek onder millennials op de website PriceLine blijkt dat 12% van de ondervraagden de afgelopen 5 jaar een ‘buddymoon’ hebben bijgewoond. Twee derde van hen heeft daaraan meer dan 800 dollar uitgegeven.

Ideaal zou je zeggen: we delen de rekening én hebben een romantische getaway. Toch kunnen de piña coladas de stress van de kosten niet doen dalen. Een op de vijf respondenten geeft aan dat de kosten van hun accommodaties de veroorzaker was van spanning in de groep. Toch niet écht een lekker begin van een lang huwelijk.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.